Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStakkeland, Ragnhild
dc.contributor.authorKivle, Benedicte Maria Tveter
dc.date.accessioned2024-01-30T09:55:39Z
dc.date.available2024-01-30T09:55:39Z
dc.date.created2023-11-30T09:27:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationMagma forskning og viten. 2023, 26 (5), 136-142.en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114451
dc.descriptionDette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.en_US
dc.description.abstractInnledning: I denne artikkelen vektlegger vi betydningen av planlagt øvelse i praktisering av vedtatte verdier på arbeidsplassen. Mange helsetjenester har vedtatte verdier som ideelt sett skal påvirke utøvelsen av tjenesten. Skal verdiene påvirke praksis, trengs en bevissthet omkring hvordan bevegelsen fra vedtatte verdier til verdipraksisen styres og ledes. En utbredt tilnærming til praktisering av verdier handler om refleksjon over praksis. Vi hevder i artikkelen at refleksjon over praksis ikke er tilstrekkelig, og vi utforsker potensialet som ligger i å ta i bruk etablerte arenaer på arbeidsplassen for felles øvelse i å praktisere bestemte vedtatte verdier. Metode: En kvalitativ intervjustudie av fem ledere ved et norsk kompetansesenter der ledere og ansatte har gjennomgått en planlagt og vellykket verdiprosess. Funn: En deltagende prosess for å etablere felles verdier er ikke i seg selv en garantist for at vedtatte verdier blir praktisert i yrkesutøvelsen. Vi fant heller at planlagte verdipraksiser kunne bidra til å forsterke ønskede verdier i praksis internt og eksternt i tjenesten. Betydningen av felles verdipraksiser ble tydelig illustrert da en kollektiv verdipraksis, et såkalt glødebarometer, ble innført og utviklet i kompetansesenteret som en intern praktisering av verdien anerkjennelse. Praksisen hadde innvirkning på ansattes og lederes bevissthet rundt hvordan anerkjennelse kom til uttrykk i praksis. Den kollektive øvelsen i å utøve anerkjennelse internt gav praktisk kompetanse i å utøve verdien også eksternt. Konklusjon: Ved hjelp av institusjonell handlingsteori forstår vi planlagte, interne (ut)øvelser av verdier som en egnet fremgangsmåte for å påvirke praktiseringen av vedtatte verdier. Basert på erfaringer fra en verdiprosess av beste praksis i et norsk offentlig kompetansesenter i psykisk helse utleder vi en hypotese om at vedtatte verdier påvirker praksis gjennom interne felles verdipraksiser. Hypotesen må prøves videre i ulike kontekster.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectarbeidsplasseren_US
dc.subjectverdipraksisen_US
dc.subjectverdiprosesseren_US
dc.subjectverdieren_US
dc.titleFra verdidokumenter til verdier i praksis - en planlagt øvelseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2023 Ragnhild Stakkeland, Benedicte Tveter Kivleen_US
dc.source.pagenumber136-142en_US
dc.source.volume26en_US
dc.source.journalMagma forskning og vitenen_US
dc.source.issue5en_US
dc.identifier.doi10.23865/magma.v26.1427
dc.identifier.cristin2205986
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal