Show simple item record

dc.contributor.authorFjetland, Kirsten Jæger
dc.contributor.authorAreskoug Josefsson, Kristina
dc.contributor.authorVikman, Miriam Dubland
dc.contributor.authorFolkman, Anne Katrine
dc.date.accessioned2023-12-14T13:27:30Z
dc.date.available2023-12-14T13:27:30Z
dc.date.created2023-10-02T15:31:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2023, 9, 215-233en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3107627
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (https://creativecommons.org/licenses/BY/4.0/), allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.en_US
dc.description.abstractMed bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen, var studiens hensikt å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle barne- og ungdomsskoler i en mellomstor norsk kommune utforsket samskapende prosesser for tverrfaglig samarbeid. Studiens mixed-methods-design omfattet nettskjema med kvantitative og kvalitative spørsmål knyttet til samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat gir implikasjoner for videreutvikling av det nasjonale prosjektet Et lag rundt læreren. Resultatene synliggjør bredde i læreres samarbeidsrelasjoner, samt variasjon knyttet til fag- og kontaktlærers rolle og skolers varighet i prosjektet. Studiens resultat viser at økt tilstedeværelse og støtte fra pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og helsesykepleier i lærers skolehverdag og etablering av skolevise, tverrfaglige lag bidrar til praksisfellesskap med mer relevant støtte til elevers faglige og sosiale mestring. Studiens resultat drøftes i lys av systemteoretiske perspektiv. Tverrfaglig samarbeid utforskes som sosial støtte i læreres praksisfellesskap og som samskaping på system-nivå. Konklusjonen peker på utfordringer ved ulik tverrfaglig samarbeidspraksis mellom skoler og læreres meningsforhandlinger av prosjektets kunnskapsgrunnlag, noe som utfordrer ledelse av utviklingsarbeidet i prosjektet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectTeachersen_US
dc.subjectPraksisfellesskapen_US
dc.subjectCommunity of practiceen_US
dc.subjectTverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectCollaboration across the curriculumen_US
dc.subjectSamskapingen_US
dc.subjectCo-productionen_US
dc.titlePraksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Kirsten Jæger Fjetland, Kristina Areskoug Josefsson, Miriam Dubland Vikman & Anne Katrine Folkman.en_US
dc.source.pagenumber215-233en_US
dc.source.volume9en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v9.4054
dc.identifier.cristin2181055
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal