Hvordan kommer diakoners faglighet til utrykk i arbeid med ungdom? En kvalitativ studie om hvordan diakoner i Den norske kirke arbeider med ungdom.
Abstract
Denne oppgaven er en kvalitativstudie med der jeg har intervjuet 5 diakoner i Den norske kirke om hvordan deres faglighet kommer til utrykk arbeidet med ungdommer. Problemstillingen for studien er: Hvordan kommer diakoners faglighet til utrykk i arbeid med ungdom? En kvalitativ studie om hvordan diakoner i Den norske kirke arbeider med ungdom.
Jeg har analysert intervjuene og deretter drøftet mine funn opp mot relevant teori knyttet til diakoniteori, profesjonsteori og teori om samarbeid og annerkjennelse. Hovedvekten i oppgaven ligger på diakonen som profesjon og hvordan fagligheten kommer til utrykk i møte med ungdommer, andre ansatte i stab og andre aktører som diakonen samhandler med.
Motivasjonen for oppgaven er at et utvalg av diakoner fikk utrykke sin faglighet og forståelse av virkeligheten gjennom sin rolle som diakon i Den norske kirke. Det er deres forståelse av diakon som profesjon og hvordan deres faglighet kommer til utrykk som jeg har vært opptatt av å få frem i denne studien. Jeg ønsker at det kan bidra til å synliggjøre og tydeliggjøre diakonens faglighet i møte med ungdommer. Jeg har ønsket å finne ut av hvordan diakoner bruker sin fagkompetanse i arbeid med ungdom.