Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Karoline
dc.date.accessioned2023-10-04T08:18:34Z
dc.date.available2023-10-04T08:18:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3094031
dc.description.abstractHensikt: Å undersøke betydningen av lek for barn innlagt på sykehus og sykepleiers funksjon i forhold til leken, for videre å belyse problemstillingen: Hvordan kan sykepleier bruke lek for å bidra til bedre sykehusinnleggelse for barn? Metode: Litteraturstudie som metode med systematisk søk i databaser etter relevant fagkunnskap, forskning og teori som omhandlet oppgavens tema. Resultatene fra denne litteraturstudien er samlet inn fra fem forskningsartikler. Innledning: Noe av det verste med sykehusinnleggelse for barn er injeksjoner, prosedyrer og smerte. Sykehusinnleggelse fremmer negative følelser som engstelse, redsel og ubehag. Lek medfører positive følelser som glede og trivsel, samt kan redusere angst og frykt. Resultat: Lekeinteraksjoner på sykehus kan redusere angst og negative følelser hos barn. Sykepleiers implementering av lek i pleien til barn fremmer positive følelser og trivsel på sykehus. Lek som forberedelse før prosedyrer fremmer forståelse for barnet, noe som kan gjøre prosedyren mindre skremmende. Lek som avledning under prosedyrer kan redusere barnets opplevelse av smerte. Konklusjon: Sykepleier kan bruke lek for å bidra til bedre sykehusinnleggelse for barn, ved å kjenne til lekens betydning for barn på sykehus og dermed implementere leken i pleien som gis. Videre kan sykepleier bruke lek som forberedelser før prosedyrer for å øke barnets forståelse og redusere angst, samt bruke lek som avledning for å redusere barnets opplevelse av smerte og fremme positive følelser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjectsykehusinnleggelseen_US
dc.subjectleken_US
dc.subjectbarnen_US
dc.titleHvordan kan sykepleier bruke lek for å bidra til bedre sykehusinnleggelse for barn?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber37en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel