Hvordan kan sykepleier bruke lek for å bidra til bedre sykehusinnleggelse for barn?
Abstract
Hensikt: Å undersøke betydningen av lek for barn innlagt på sykehus og sykepleiers funksjon i forhold til leken, for videre å belyse problemstillingen: Hvordan kan sykepleier bruke lek for å bidra til bedre sykehusinnleggelse for barn?
Metode: Litteraturstudie som metode med systematisk søk i databaser etter relevant fagkunnskap, forskning og teori som omhandlet oppgavens tema. Resultatene fra denne litteraturstudien er samlet inn fra fem forskningsartikler.
Innledning: Noe av det verste med sykehusinnleggelse for barn er injeksjoner, prosedyrer og smerte. Sykehusinnleggelse fremmer negative følelser som engstelse, redsel og ubehag. Lek medfører positive følelser som glede og trivsel, samt kan redusere angst og frykt.
Resultat: Lekeinteraksjoner på sykehus kan redusere angst og negative følelser hos barn. Sykepleiers implementering av lek i pleien til barn fremmer positive følelser og trivsel på sykehus. Lek som forberedelse før prosedyrer fremmer forståelse for barnet, noe som kan gjøre prosedyren mindre skremmende. Lek som avledning under prosedyrer kan redusere barnets opplevelse av smerte.
Konklusjon: Sykepleier kan bruke lek for å bidra til bedre sykehusinnleggelse for barn, ved å kjenne til lekens betydning for barn på sykehus og dermed implementere leken i pleien som gis. Videre kan sykepleier bruke lek som forberedelser før prosedyrer for å øke barnets forståelse og redusere angst, samt bruke lek som avledning for å redusere barnets opplevelse av smerte og fremme positive følelser.