Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyhre, Borghild Aarskog
dc.date.accessioned2023-09-29T11:05:02Z
dc.date.available2023-09-29T11:05:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3093073
dc.description.abstractIntroduksjon: Studien handler om hvordan personer som har gjennomført videreutdanning i Livsstyrketrening har opplevd endringer i relasjonen til seg selv og andre etter studiet. Jeg har vært opptatt av å se Livsstyrketrening med et systemisk blikk. Hensikten var å undersøke hvordan utdanningen og måten det jobbes på der, har hatt betydning for endringer i studentenes opplevelse av seg selv, og i relasjon og samspill med andre. Metode: Data er samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer med 6 personer som har gjennomført videreutdanning i Livsstyrketrening ved VID Vitenskapelige høyskole. Analysemetode er inspirert av systematisk tekstkondensering, modifisert av Kirsti Malterud (2018). Resultater: Undersøkelsen viser at videreutdanningen har hatt betydning for informantene som inngår i studien sin relasjon til seg selv og andre. Analysen resulterte i tre hovedkategorier med to og tre underkategorier. Disse belyser studiens problemstilling med tilhørende forskningsspørsmål. 1. Å lære er å oppdage 2. Når jeg er bevisst på meg, blir jeg bedre i møte med deg 3. Et utvidet repertoar i møte med andre Konklusjon: Funnene ble drøftet ved hjelp av teori og relevant forskning, og viser at informantene gjennom videreutdanning i Livsstyrketrening opplevde en endring i seg selv, og i sine relasjoner. Erfaringer informantene hadde gjort gjennom studiet hadde bidratt til en utvidelse i forståelse av seg selv, og i møte med andre. Kombinasjonen av å lære teori, øve på ulike kommunikasjonsferdigheter, erfare mindfulness, samt jobbe med livstema via kreative metoder, stimulerte utvikling og læring. Kunnskapen informantene tilegnet seg gjennom studiet, samt prosessen de selv opplevde, fikk betydning for hvordan de møtte, forstod og tok vare på seg selv. Videre kom det frem at informantene kommuniserte og møtte personer både i sitt private og profesjonelle liv på en annerledes måte. Nye holdninger i møte med andre, samt deres utvidete kommunikasjonsrepertoar, gav også ringvirkninger til omgivelsene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjectutdannelseen_US
dc.subjectselvutviklingen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectsystemisk praksisen_US
dc.subjectlivsstyrketreningen_US
dc.title«Under vann henger de sammen». Videreutdanning i Livsstyrketrening sett fra et systemisk perspektiv. En kvalitativ undersøkelse av hvordan personer som har gjennomført videreutdanning i Livsstyrketrening beskriver endringer i relasjonen til seg selv og andre etter studiet.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel