Uro – en mulighet til samarbeid? En kvalitativ studie om pedagogiske lederes arbeid med uro for familier
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3093033Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan barnehagen jobber når de har uro for en familie. Dette er en studie med en kvalitativ forsker design og med en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming. Studien er basert på kvalitative intervjuer av fire erfarne pedagogiske ledere som jobber i barnehagen. Tematisk analyse er brukt for å analysere fram studiens funn. Det ble analysert fram tre hovedfunn: 1. Uro en mulighet til samarbeid. 2. Dialogen det viktige arbeidsredskapet. 3. Tryggheten i lang erfaring.
Studiens funn forteller oss at å jobbe med uro for familier er utfordrende, men å ha en dialogisk innstilling i møte med uroen og familiene kan være forebyggende. Åpen dialog kan skape muligheter for samarbeid og veiledning, og bidra til å dempe uroen. Lang erfaring med dette arbeidet har vist seg i studien til å være en trygghet for å møte uro for familier. Studien synliggjør det forebyggende arbeidet barnehagen gjør og kan kanskje være en inspirasjon til videre forskning i feltet.