Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSimonsen, Jorid Kolbjørnsrud
dc.date.accessioned2023-09-29T08:41:33Z
dc.date.available2023-09-29T08:41:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092986
dc.description.abstractMasteroppgavens formål har vært å undersøke hva som kan bidra til mindre konflikt i relasjonen mellom foreldre og barnevernstjenesten etter omsorgsovertakelsen. Det er en kvalitativ studie basert på intervju av fem foreldre som har mistet omsorgen for barna sine. Studien har en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming og jeg har søkt foreldrenes subjektive erfaring og forståelse av temaet. Foreldrenes beskrivelser er deres fortolkning av egen livssituasjon og erfaring med barnevernstjenesten. Jeg har søkt å besvare problemstillingen ved å drøfte og tolke foreldrenes beskrivelser i lys av teorier om anerkjennelse. I studien har jeg som forsker bidratt aktivt med min forforståelse og kompetanse gjennom alle fasene av prosjektet. Oppgavens problemstilling er: Hvordan beskriver foreldre som har mistet omsorgen for sine barn sin livssituasjon og relasjonen til barnevernstjenesten i tiden før, under og etter omsorgsovertakelsen? Hvordan kan foreldrenes beskrivelser gi økt forståelse av hva som kan bidra til en positiv endring i konfliktfylte relasjoner mellom foreldre og ansatte i barnevernstjenesten etter en omsorgsovertakelse? Studien peker på betydningen av å erfare anerkjennelse på områdene privat, rettslig og sosialt, for at foreldre kan bidra aktivt i en to-veis samarbeidsrelasjon. Studien viser at foreldre både før og under omsorgsovertakelsen opplever krenkelser som tar fra dem selvtillit, selvrespekt og selvaktelse. Foreldrene er i krise når barna flytter i fosterhjem. Dette gjør et gjensidig samarbeid med barnevernstjenesten nærmest umulig. Parallelt med at foreldre over tid erfarer økt anerkjennelse, økt selvaktelse og jobber med seg selv, etableres et bedre samarbeid mellom foreldre og barnevern. Ved økt anerkjennelse blir foreldrene i stand til å delta i samarbeid, bruke egne ressurser og ta ansvar for eget liv og situasjon. Barnevernstjenesten plikter å følge opp foreldrene etter omsorgsovertakelse, men kan ikke alene ta ansvar for kvaliteten på samarbeidet. I studien kommer det frem at foreldrenes anerkjennelse- og dannelsesprosessen kan være en forutsetning for bedring av konfliktfylt samarbeidsforhold mellom foreldre og barnevernstjenesten. Barnevernstjenesten kan bidra til å bedre samarbeidet gjennom bevissthet om at det foregår krenkelser, foreldrenes sårbare situasjon som følge av dette og understøtte foreldrenes anerkjennelse- og dannelsesprosess.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsosialt arbeiden_US
dc.subjectdannelsesprosesseren_US
dc.subjectanerkjennelseen_US
dc.subjectredusert konflikten_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectomsorgsovertakelseen_US
dc.subjectforeldreen_US
dc.title«Det var da du ga meg tillit …». En kvalitativ studie om foreldres erfaring med hva som kan bedre samarbeidet med barnevernstjenesten etter omsorgsovertakelse.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderForfatteren har opphavsrettighetene til oppgaven. Nedlasting for privat bruk er tillatt.en_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel