dc.contributor.author | Godø, Helene Tove | |
dc.contributor.author | Halsa, Astrid Dagmar | |
dc.contributor.author | Omland, Guro Brokke | |
dc.contributor.author | Hauge, Mona-Iren | |
dc.date.accessioned | 2023-08-22T07:27:26Z | |
dc.date.available | 2023-08-22T07:27:26Z | |
dc.date.created | 2023-08-18T13:41:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Barn – forskning om barn og barndom i Norden. 2023, 41 (2-3), 57-73. | en_US |
dc.identifier.issn | 0800-1669 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3085143 | |
dc.description | Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens. | en_US |
dc.description.abstract | Artikkelen tar utgangspunkt i intervjuer med ungdom på barnevernsinstitusjoner som tar eller har tatt videregående opplæring. Gjennom næranalyser av intervjuene med to av ungdommene som fullførte videregående skole, utforsker vi deres fortellinger om sin skoledeltakelse. Ungdommene fremhever egen innsats som avgjørende for at de klarte å fullføre skolegangen. De legger også vekt på at de voksne har tilrettelagt for lystbetonte aktiviteter med formål om å støtte opp under skolegangen. Med lupe på relasjonelle prosesser og aktiviteter mellom den unge og den voksne, belyser vi hvordan unges aktørskap og skoledeltakelse fasiliteres i relasjonen mellom den voksne og den unge. Vi viser også hvordan forskning på middelklassens sosialiseringspraksiser hjelper oss å få øye på hvordan voksne i samspillet med de unge, bidrar til å kultivere de unges motivasjon, driv og kompetanse for å få til skolen, og slik også bidrar til at de unge utvikler «tykkere» aktørskap. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | relasjonelt aktørskap | en_US |
dc.subject | opplæringsomsorg | en_US |
dc.subject | skoledeltakelse | en_US |
dc.subject | ungdom | en_US |
dc.subject | barnevernsinstitusjon | en_US |
dc.title | «Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjon | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | (c) 2023 Helene Toverud Godø, Astrid Halsa, Guro Brokke Omland, Mona-Iren Hauge | en_US |
dc.source.pagenumber | 57-73 | en_US |
dc.source.volume | 41 | en_US |
dc.source.journal | Barn – forskning om barn og barndom i Norden | en_US |
dc.source.issue | 2-3 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.23865/barn.v41.5625 | |
dc.identifier.cristin | 2167996 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |