Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaukeland, Cecilie
dc.date.accessioned2023-06-01T06:35:07Z
dc.date.available2023-06-01T06:35:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069548
dc.description.abstractDette er en masteroppgave som ønsker å fremme et kritisk blikk på regelverket i innføringsklasser og vise hvilken faglig kritikk som finnes av dette regelverket. Videre viser oppgaven hva som kjennetegner begrepet tilpasset opplæring og hvilke pedagogiske strategier som kan utledes for gruppen. Oppgaven har en hermeneutisk tilnærming og er metodologisk grunnlag for oppgaven. “Tykke beskrivelser” basert på Geertz teorier er brukt i semistrukturelle intervjuer med fire lærere i Norge. Forskning som har vært bakgrunn for tema og analyse er Line Hilt (2016) sine feltarbeid om innføringsklasser, NOU- rapport (2010:10,7) Mangfold og mestring om minoritetsspråklige elever i skolen, Thorshaug og Svendsens (2014) kartlegging av elever uten skolebakgrunn og deres situasjon i Norge Helhetlig oppfølging av nyankomne elever med lite skolebakgrunn fra opprinnelseslandet og deres opplæringssituasjon. Cummins (2001) teorier om språkutvikling og utviklingen av et BICS og CALP- språk blir også presentert og til slutt blir Berrys (1997) akkulturasjons rammeverk presentert. Oppgavens hovedfokus er tilpasset opplæring for elever uten skolebakgrunn og hvilke utfordringer lærere forteller om. Datafunn sammenfaller med aktuell forskning som er det teoretiske rammeverket i oppgaven og finner at elevgruppen ikke får et godt nok opplæringstilbud per dags dato.en_US
dc.description.abstractThis is a master's thesis that wants to promote a critical look at the regulations in introductory classes and show what professional criticism exists of these regulations. Furthermore, the thesis shows what characterizes the concept of adapted education and which educational strategies can be derived for the group. The assignment has a hermeneutic approach and is the methodological basis for the assignment. "Thick descriptions" based on Geertz's theories are used in semi-structured interviews with four teachers in Norway. Research that has been the background for the topic and analysis is Line Hilt's (2016) fieldwork on introductory classes, NOU report (2010:10,7) "Diversity and coping" about minority-language students in school, Thorshaug and Svendsen (2014) Comprehensive follow-up of newly arrived students with little school background from the country of origin and their educational situation, a survey of students without school background and their situation in Norway. Cummins' (2001) theories of language development and the development of a BICS and CALP language are also presented and finally Berry's (1997) acculturation framework is presented. The main focus of the paper is adapted education for pupils without a school background and what challenges teachers tell about. Data findings coincide with current research which is the theoretical framework of the thesis and finds that the student group does not receive a good enough training offer as of today.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectinnvandrereen_US
dc.subjectinnføringsklasseren_US
dc.subjectspråkopplæringen_US
dc.titleEn skole for alle? - Et kritisk blikk på inkludering og tilpasset opplæring for elever uten skolegang.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.issue110en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal