dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om å få kunnskap om hvordan beredskapsforeldre opplever at oppdraget som beredskapshjem påvirker eget familiesystem. Hensikten med denne studien har vært å bidra til mer forskningsbasert kunnskap, for å sikre at dyktige, stabile og trygge beredskapshjem står stødig i et stadig mer komplekst og krevende oppdrag. Dette vil komme de mest sårbare barna og ungdommene til gode.
Problemstillingen for studien er: Hvordan opplever beredskapsforeldre at deres oppdrag påvirker eget familiesystem?
Studiens vitenskapelige ståsted er sosialkonstruksjonismen. Det er gjennomført en kvalitativ studie der fire par beredskapsforeldre er intervjuet. Den ene i paret var oppdragstaker. Gjennom analysetilnærmingen refleksiv tematisk analyse presenteres fire hovedtemaer med til sammen ti undertemaer. De fire hovedtemaene er: 1) å være beredskapshjem er en livsstil, 2) å leve med det uforutsigbare, 3) å leve med risiko og 4) å oppleve at familien mangler støtte.
Resultatene av studien viser at beredskapsfamilien ble påvirket av oppdraget på ulike måter, både gjennom belastninger og belønninger. Oppdraget opplevdes som en livsstil for beredskapsfamilien, og hele familien var engasjert og deltakende i oppdraget. Det kunne synes som at det å skape felles mening i familien var avgjørende for å stå i oppdraget som beredskapshjem. Deltakerne beskrev positive sider ved oppdraget, men det var også beskrivelser av risiko og uforutsigbarhet forbundet med oppdraget. | en_US |