dc.description.abstract | Denne studien har undersøkt problemstillingen:
«Hva er familieterapeuters refleksjoner og vurderinger om barns deltakelse i samtaler i Familievernet»?
Følgende forskningsspørsmål ble valgt for å belyse problemstillingen:
1. Hvilke faglige refleksjoner og begrunnelser har terapeuten for sin vurdering?
2. Hvilke personlige refleksjoner og begrunnelser styrer terapeutens vurdering?
3. Hvilke rammevilkår påvirker terapeutens vurdering?
Som tidligere barnehagelærer har jeg alltid vært opptatt av barn. Da jeg begynte mitt arbeid ved Familievernkontoret ble jeg derfor nysgjerrig på hva som lå til grunn for at så få barn deltok i samtaler. Sett i lys av systemisk grunnlagsforståelse (Bateson, 1972) og forståelsen av at barnet er en del av familiens system ønsket jeg å undersøke hvordan familieterapeuter påvirkes av faglige, personlige forhold og rammevilkår i Familievernet når de vurderer om barn skal inviteres inn i samtaler.
Jeg benyttet meg av et kvalitativt semi-strukturert intervju som tilnærming til innsamling av data(Thagaard, 2018), og har brukt den fortolkende fenomenologiske analysemetoden Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) for å identifisere funn (Smith, Flowers & Larkin, 2009).
Jeg fant i studiet at faglige og personlige forhold innvirker på terapeuters vurderinger, men det personlige vektes mer. Hvordan det fremkommer og påvirker vurderinger om barns deltagelse vil belyses i studiet. | en_US |