Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStavdal, Mari
dc.date.accessioned2023-02-21T16:11:06Z
dc.date.available2023-02-21T16:11:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3052884
dc.description.abstractInnovasjon i skolen har blitt et avgjørende kriterium for langsiktig suksess for utdanningssystemer når det gjelder deres evne til å tilpasse seg endringene som skjer i samfunnet vårt. Gjennom fagfornyelsen har digitale ferdigheter, tverrfaglighet, refleksjon og kritisk tenkning blitt satt mer i fokus, samtidig som vi gjennom koronapandemien virkelig fikk kjenne på nytten av digitale hjelpemidler i skolen. Dette er noe av det som legger grunnlaget for denne masteroppgaven. Oppgaven tar for seg implementering av innovasjon i skolen, og hva som kan tilrettelegge for og hindre implementeringsprosesser. Et mål har derfor vært å utdype forståelsen av implementeringsprosesser ved å se nærmere på et samarbeidsprosjekt mellom en norsk startup og en kommunal ungdomsskole. Oppgavens problemstilling lyder dermed som følger: Hvilke faktorer muliggjør og hvilke hindrer implementering av en startup sin teknologiske innovasjon i skolen? Oppgaven er en kvalitativ casestudie som ved hjelp av fem semistrukturerte intervjuer utforsker prosessen før, underveis og i etterkant av samarbeidsprosjekt mellom en startup og en ungdomsskole. I utgangspunktet var prosjektet vellykket og partene var fornøyde, men den teknologiske innovasjonen ble hverken offisielt implementert i skolens undervisningsopplegg eller spredd videre til andre skoler. Dette gjør caset til et godt utgangspunkt for å studere implementeringsprosessen. Gjennom dataanalysen stod to hovedfunn tydelig frem: fra pilotprosjekt til implementering og kommunale rammer, som begge gir et bilde på utfordringer og muligheter i implementeringsprosessen. Det er tydelig at kommunale rammer i større grad var en hindring, mens faktorer som tilrettelegger for implementeringen i stor grad finnes i begge funnene. Her kan spesielt tidspresset i skolen og opplevelsen av en toppstyrt kommune trekkes frem som sentrale faktorer som hindret og vanskeliggjorde implementering, mens både skolen og startupens tidsbruk og det at softwaren utvikles i samarbeid med skolen er tydelig faktorer som tilrettelegger for implementering. Det å implementere en startup sin teknologiske innovasjon i skolen er krevende, og det å skalere løsningen og spre den videre krever enda mer. Med de rette verktøyene, strategiene, 4 menneskene, visjonene og kunnskapen er det ikke umulig, men det er heller ikke gjort i en håndvending. I denne oppgaven undersøkes og drøftes utfordringer og muligheter relatert til dette enkelte samarbeidsprosjektet, men det finnes flere likhetstrekk i faktorene som andre studier viser. Til tross for at implementeringen av innovasjonen ikke var vellykket i dette samarbeidsprosjektet, er det flere positive faktorer, som sammen med de negative sidene, bør følges opp i slike fremtidige samarbeidsprosjekter.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectimplementeringen_US
dc.subjectskolenen_US
dc.subjectteknologisk innovasjonen_US
dc.titleEn casestudie om implementering av teknologisk innovasjon i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber85en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel