Show simple item record

dc.contributor.authorHaukom, Margareth. G.
dc.contributor.authorPedersen, Karen Louise
dc.contributor.authorMonstad, Nina Jenny Tresvik
dc.contributor.authorStoresund, Laila
dc.date.accessioned2023-01-05T13:37:55Z
dc.date.available2023-01-05T13:37:55Z
dc.date.created2018-03-12T15:24:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for helseforskning. 2012, 8 (1), 116-125.en_US
dc.identifier.issn1504-3614
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3041286
dc.description.abstractArtikkelen omhandler erfaringer fra et prosjekt der sykepleiestudenter overtar ansvaret for sengeposter i somatisk sykehus i slutten av andre studieår ved bachelor i sykepleie. Studentene har gjennom flere år evaluert prosjektet svært godt. I artikkelen ønsker vi å løfte frem studentenes erfaringer med samarbeid i praksisfellesskap, og slik formidle kunnskap om kliniske praksisstudier. Studien har en kvalitativ tilnærming og er basert på åpne spørsmål i en spørreskjemaundersøkelse med fokus på studenters samarbeidserfaringer. Resultater fra studien viser at å få ansvar i kliniske studier bidrar til at studentene må samarbeide med hverandre. Samarbeidet fører videre til at de deler kunnskaper og erfaringer med hverandre. Denne gjensidige avhengigheten av hverandre i teamet på sengeposten bidrar til at studenten blir tryggere i sykepleierrollen. Å få ansvar for sykepleien til pasienten i kliniske studier bidrar til samarbeid, trygghet og identitet, noe som er viktig for utvikling av sykepleiestudenten som fagperson, viser studien.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSeptentrio Academic Publishingen_US
dc.relation.urihttp://septentrio.uit.no/index.php/helseforsk/article/view/2336/2160
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkliniske studieren_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectteamarbeiden_US
dc.subjectansvaren_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.titleAnsvar for sykepleien til pasienten i kliniske studier – viktig for utvikling av sykepleiestudenten som fagpersonen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber116-125en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for helseforskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7557/14.2336
dc.identifier.cristin1572253
cristin.unitcode251,3,0,0
cristin.unitnameFakultet for helsefag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal