Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkretting, Marit T.
dc.date.accessioned2022-09-05T08:23:03Z
dc.date.available2022-09-05T08:23:03Z
dc.date.issued2022-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3015682
dc.description.abstractDenne studien omhandler elever som mottar spesialundervisning og deres medborgerskap i skolen. Målet med oppgaven er å sette søkelyset på en sårbar elevgruppe og utforske hvilke erfaringer lærere har med å anvende rammeverket positiv atferdsstøtte (PAS) i arbeidet med elevene. Problemstillingen for studie er: På hvilken måte kan rammeverket positiv atferdsstøtte bidra til å øke elever som mottar spesialundervisning sitt medborgerskap i skolen? For å få svar på problemstillingen er det benyttet kvalitativ metode med bruk av semistrukturerte intervjuer som forskningsdesign. Det er blitt gjennomført seks intervjuer med lærere på fire ulike skoler. Dataene ble analysert ved tematiske analyse. Fire hovedtema ble identifisert under analysen: betydningen av medborgerskap, bruken av positiv atferdsstøtte i møte med eleven, felles forståelsesramme og overføringsverdi. Resultatene er drøftet opp mot den teoretiske rammen for medborgerskap og samhandling. Resultater knyttes til ulike faktorer som kan være med på å fremme elevenes medborgerskap. Studien belyser hvordan lærere erfarer at PAS som rammeverk kan brukes for å fremme elevens medborgerskap i skolehverdagen. Konklusjonen viser at informantene mener at de gjennom rammeverket PAS har tilegnet seg en felles forståelse, et sett med verdier, ulike verktøy og et felles språk som de anvender i møte med elevene for å fremme deres deltakelse, inkludering, mestring og tilhørighet i skolehverdagen. Studien viser også at lærerne har positive opplevelser med å arbeide i profesjonelle læringsfellesskap (PFL) og at det er en faktor som er med å styrke arbeidet med rammeverket PAS.en_US
dc.description.abstractThis study concerns students receiving special education and their citizenship in the school. The aim of the study is to highlight a vulnerable group of students and explore which experiences teachers have in regards to using the framework Positive Behavior Support (PBS) in their work with these students. The thesis of the study is: In which way can the framework of positive behavior support help increase the citizenship of the students receiving special education in the school? To answer this thesis the qualitative method of semi-structured interview is used as the research design. Six interviews with teachers at four different schools is included in the study. The data was analyzed using thematic analysis. Four main themes were identified during the analysis: the importance of citizenship, the use of positive behavior support when interacting with the student, shared framework of understanding and whether this can be transferred into other areas. The results are discussed using the theoretical frame of citizenship and interaction. The results can be linked to different factors that can promote the students’ citizenship. The study highlights how teachers experience that PBS as a framework can be used to promote the students’ citizenship in everyday school life. The conclusion shows that the informants believe that through PBS they have acquired a shared sense of understanding, a set of values, different tools and a shared language which they use when interacting with the students to promote their participation, inclusion, mastery and belonging in everyday school life. The study also shows that the teachers have positive experiences from working with professional learning communities and that this is a factor that helps strengthen the work with the framework PBS.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialundervisningen_US
dc.subjectsamhandlingen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectmedborgerskapen_US
dc.subjectskoleen_US
dc.title«Den som har skoen på, vet hvor den trykker» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av positiv atferdsstøtte i det spesialpedagogiske arbeidet for å fremme elevenes medborgerskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber110en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal