Morgendagens bibliotekansatte – hvilken kompetanse ønsker arbeidsgiver?
Lecture
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3001117Utgivelsesdato
2022-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nasjonal bibliotekstrategi 2020-2023 vektlegger oppbygging av ny kompetanse som avgjørende for å utvikle nye tjenester og et fremtidsrettet bibliotektilbud. I prosjektet «Kompetanse for morgendagens bibliotekarer» ser vi på hvilke kompetanse og ferdigheter fag- og forskningsbibliotekene etterspør. Prosjektet bruker flere ulike metoder for å belyse problemstillingen:
Hvilke ferdigheter og kompetanser etterspør arbeidsgivere innen fag- og forskningsbibliotek i Norge?
Vi presenterer funn fra første del av prosjektet, som er en analyse av stillingsutlysninger i norske fag- og forskningsbibliotek i perioden 2020-2021 (1. halvår).
Stillingsannonser fra NAV Arbeidsplassen ble gjennomgått etter utvalgte inklusjons- og eksklusjonskriterier. Screening av datamaterialet og ekstraksjon av dataene ble foretatt individuelt av minst to av forfattere. Konsensus ble oppnådd gjennom diskusjon.
I presentasjonen vil resultatene fra undersøkelsen legges frem. Analysene vil vise hvilke arbeidsoppgaver som vektlegges. Resultatene kan grupperes tematisk på formelle kompetansebehov, erfaring og ferdigheter, personlige egenskaper, relatert til arbeidsoppgavene som er lagt til stillingene. Bakgrunnsdata er type bibliotek og type ansettelse (hele, delstillinger, fast, vikar, prosjekt). Resultatene vil sammenholdes med utviklingstrender og overordnede bibliotekstrategier.
Å klargjøre kompetansebehovene er en viktig synliggjøring for bibliotekledelsen, for den enkelte bibliotekar og for tilbudet om grunn- og videreutdanning for bibliotekarer.
I prosjektet inngår en spørreundersøkelse av bibliotekarer om deres kompetanseønsker og -behov, som en neste del av prosjektet.
Beskrivelse
Innlegg på VIRAK-konferansen i Trondheim 8.-9.juni 2022.