Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngen, Hanne Søreng
dc.date.accessioned2022-02-15T13:18:12Z
dc.date.available2022-02-15T13:18:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2979131
dc.description.abstractI nasjonal faglig retningslinje for Helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Norge er det en sterk anbefaling om at helsestasjonen skal bidra til både å forbygge, avverge og avdekke vold mot små barn, og samtidig veilede, støtte og trygge foreldre. De fleste kommuner tilbyr ulike foreldreveiledningsprogram i tillegg til individuell veiledning via helsestasjonstjenesten. Foreldreveiledningsprogrammet «I trygge hender» har siden 2018 vært en del av helsestasjonstilbudet ved flere helsestasjoner, men det er ikke forsket på programmet tidligere. I denne kvalitative studien er hensikten å få kunnskap om foreldrenes erfaringer med foreldreveiledningsprogrammet «I trygge hender» som blir tilbudt universelt på helsestasjonen. Ti foreldre ble rekruttert fra en stor innlandskommune i Norge. De hadde sett filmen som hører med til foreldreveiledningsprogrammet i gruppe eller individuelt da barna var cirka fire uker gamle. Intervjuene ble gjennomført da barna var cirka seks uker gamle, og i tid var det omlag to uker siden de hadde deltatt i intervensjonen på helsestasjonen. Intervjuene ble analysert ved tematisk analyse som resulterte i tre hovedtemaer: «Påbegynte endringsprosesser», «Felles foreldreforståelse» og «Nye perspektiver på vold mot små barn». Resultatene blir drøftet opp mot kunnskapsstatus på feltet, forskning på ulike foreldreveiledningsprogram, teorier om salutogenese og sosial kognitiv læringsteori. Foreldrene formidlet at deltakelsen i «I trygge hender» har styrket deres opplevelse av begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet som foreldre sammen med barnet sitt. Intervensjonen har styrket deres mestringsopplevelser av ulike utfordringer sammen med barnet. Faktorer som har hatt påvirkning på foreldrenes mestringsopplevelse er å ha fått tilført ny kunnskap, delt erfaringer i gruppe, gjort følelsesmessige oppdagelser rundt barnet sitt og seg selv, samt fått nye handlingsmåter. Foreldrene mente de fikk en felles foreldreforståelse ved å delta på «I trygge hender» sammen, og at dette best kunne gjennomføres ved hjemmebesøk av helsesykepleier etter fødsel. Foreldrene hadde selv kjent på sinne og frustrasjon og kunne forstå at vold mot små barn kunne skje. Ved å gjenkjenne situasjoner fra «I trygge hender» fikk foreldrene nye perspektiver på vold mot små barn og forståelse for hvordan søke støtte. Resultatene fra studien kan indikere at «I trygge hender» er et helsefremmende foreldreveiledningsprogram, som kan bidra til voldsforebygging mot små barn ved at foreldrene får styrket sin opplevelse av sammenheng som foreldre. Således styrkes foreldrenes potensial for mestringsopplevelser av ulike utfordringer sammen med barnet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectsykepleieen_US
dc.subjecthelsefremmendeen_US
dc.subjecthelsestasjonenen_US
dc.subjectvoldsforebyggingen_US
dc.subjectforeldreveiledningsprogramen_US
dc.titleForeldres erfaringer med foreldreveiledningsprogrammet «I trygge hender» på helsestasjonenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber90en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel