Foreldres erfaringer med foreldreveiledningsprogrammet «I trygge hender» på helsestasjonen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2979131Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I nasjonal faglig retningslinje for Helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Norge er det en sterk anbefaling om at helsestasjonen skal bidra til både å forbygge, avverge og avdekke vold mot små barn, og samtidig veilede, støtte og trygge foreldre. De fleste kommuner tilbyr ulike foreldreveiledningsprogram i tillegg til individuell veiledning via helsestasjonstjenesten. Foreldreveiledningsprogrammet «I trygge hender» har siden 2018 vært en del av helsestasjonstilbudet ved flere helsestasjoner, men det er ikke forsket på programmet tidligere.
I denne kvalitative studien er hensikten å få kunnskap om foreldrenes erfaringer med foreldreveiledningsprogrammet «I trygge hender» som blir tilbudt universelt på helsestasjonen. Ti foreldre ble rekruttert fra en stor innlandskommune i Norge. De hadde sett filmen som hører med til foreldreveiledningsprogrammet i gruppe eller individuelt da barna var cirka fire uker gamle. Intervjuene ble gjennomført da barna var cirka seks uker gamle, og i tid var det omlag to uker siden de hadde deltatt i intervensjonen på helsestasjonen. Intervjuene ble analysert ved tematisk analyse som resulterte i tre hovedtemaer: «Påbegynte endringsprosesser», «Felles foreldreforståelse» og «Nye perspektiver på vold mot små barn». Resultatene blir drøftet opp mot kunnskapsstatus på feltet, forskning på ulike foreldreveiledningsprogram, teorier om salutogenese og sosial kognitiv læringsteori.
Foreldrene formidlet at deltakelsen i «I trygge hender» har styrket deres opplevelse av begripelighet, håndterbarhet og meningsfullhet som foreldre sammen med barnet sitt. Intervensjonen har styrket deres mestringsopplevelser av ulike utfordringer sammen med barnet. Faktorer som har hatt påvirkning på foreldrenes mestringsopplevelse er å ha fått tilført ny kunnskap, delt erfaringer i gruppe, gjort følelsesmessige oppdagelser rundt barnet sitt og seg selv, samt fått nye handlingsmåter. Foreldrene mente de fikk en felles foreldreforståelse ved å delta på «I trygge hender» sammen, og at dette best kunne gjennomføres ved hjemmebesøk av helsesykepleier etter fødsel. Foreldrene hadde selv kjent på sinne og frustrasjon og kunne forstå at vold mot små barn kunne skje. Ved å gjenkjenne situasjoner fra «I trygge hender» fikk foreldrene nye perspektiver på vold mot små barn og forståelse for hvordan søke støtte.
Resultatene fra studien kan indikere at «I trygge hender» er et helsefremmende foreldreveiledningsprogram, som kan bidra til voldsforebygging mot små barn ved at foreldrene får styrket sin opplevelse av sammenheng som foreldre. Således styrkes foreldrenes potensial for mestringsopplevelser av ulike utfordringer sammen med barnet.