Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGlørstad, Vibeke
dc.contributor.advisorFjetland, Kirsten J.
dc.contributor.authorBerntsen, Ninni M.
dc.date.accessioned2021-12-22T07:27:59Z
dc.date.available2021-12-22T07:27:59Z
dc.date.issued2021-12
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835314
dc.descriptionMaster i Medborgerskap og samhandling, 2021. VID Vitenskapelige Høgskoleen_US
dc.description.abstractTemaet for denne studien er samskaping i planlegging av et recovery college. Temaet er valgt på bakgrunn av nye tjenestetilbud og endring av måten en arbeider og forstår psykisk sykdom på. Samskaping og recovery er temaer som understøtter menneskerettigheter, teorier og demokratiet. Min problemstilling er: «Hva kjennetegner samskaping på et recovery college?». Ut ifra dette har jeg jobbet med 4 forskningsspørsmål: 1. Hvordan beskriver deltakerne samskaping? 2. Hvordan beskriver deltakerne erfaringskunnskap og hva kjennetegner erfaringskunnskapen i utvikling av kurs? 3. Hvordan beskriver deltakerne profesjonskunnskap og hva kjennetegner profesjonsrollen? 4. Hvilke forståelser av medborgerskap kan tolkes i studien? Dette er en kvalitativ studie. Jeg har gjennomført 2 fokusgrupper med en arbeidsgruppe i et prosjekt på et recovery college i Norge. Informantene er mennesker med erfaringskunnskap og fagkunnskap. Gruppene hadde 6 deltakere i første gruppe og 7 deltaker i andre gruppe. Hver av gruppene bestod av 3 personer med fagkunnskap og henholdsvis 3 og 4 personer med erfaringskunnskap. Spørreskjema med 3 hovedtemaer og flere oppfølgingsspørsmål ble sendt ut til deltakerne i forkant av fokusgruppen. Fokusgruppene hadde en løs struktur og det ble lagt vekt på hva deltakerne selv ønsket å formidle og var opptatt av. Temasentrert analyse er benyttet for å forstå og tolke datamaterialet. Resultatet beskriver hvordan arbeidsgruppen selv beskrev samskaping. Hva en opplevde som var positivt og hva som var spesielt utfordrende. Analysen gav også kunnskap om essensen av erfaringskunnskapen og på hvilke måter samskaping bidro i egen recovery prosess. The theme of this study is co-production in a recovery college. The theme has been chosen based on new services offered, and changes in the way one works and understands, mental illness. Co-production and recovery are themes that support human rights and theories and democracy. The research question for this study is: “What characterizes co-creation in a recovery college?". Based on this, I have worked with 3 research questions: 1. How do the participants describe co-creation? 2. How do the participants describe experiential knowledge and what characterizes the experiential knowledge in course development? 3. How do the participants describe professional knowledge and what characterizes the professional role? 4. What understandings of citizenship can be interpreted in the study? This is a qualitative study. I have completed 2 focus groups with a workgroup at a recovery college in Norway. The interviewees are people with experiential knowledge and professional knowledge. The first focus group had 6 participants. The second had 7. Each of the groups consisted of 3 people with professional knowledge and 3 or 4 people with experiential knowledge. Questionnaires with 3 main topics and several follow-up questions were sent out to the participants in advance of the focus group. The focus groups had a loose structure and emphasis was placed on what the participants themselves were interested in and wanted to communicate. Theme-centred analysis is used to understand and interpret the data material. The result describes how the workgroup itself described co-production. What was positive and what was particularly challenging. The analysis also provided knowledge about the essence of experiential knowledge and in what way co-production contributed to the participants own recovery process.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectmedborgerskapen_US
dc.subjectrecoveryen_US
dc.subjectco-creationen_US
dc.subjectsamskapingen_US
dc.titleHva kjennetegner samskapingsprosesser i etablering av et Recovery College?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber101en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal