Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChalachanová, Anna
dc.date.accessioned2021-12-07T12:34:53Z
dc.date.available2021-12-07T12:34:53Z
dc.date.created2021-12-03T14:15:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-93490-90-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2833131
dc.descriptionDissertation Submitted in Partial Fulfilment of the Requirements for the Degree of Philosophiae Doctor (Ph.D), Centre of Diaconia and Professional Practice, VID Specialized University, 2021en_US
dc.description.abstractLettlest sammendrag: Denne studien har to mål. 1. Å beskrive medborgerskapet til personer med utviklingshemming 2. Å beskrive hvordan det er å forske sammen med personer med utviklingshemming Medborgerskap handler om at alle skal ha like rettigheter. Rett til å jobbe, ha venner, bo hvordan de vil, omgås hvem de vil og så videre. Rettigheter handler også om hvem som bestemmer i hverdagen. Noe bestemmer vi selv. Noe bestemmer vi sammen med andre. Deltakelse i samfunnet handler om våre muligheter til å delta i samfunnet slik vi selv ønsker. Om vi har tilgang til jobb, om vi kan utforme fritiden vår slik vi selv ønsker det, om vi får delta i valg osv. Undersøkelser viser at personer med utviklingshemming opplever at deres rettigheter ikke alltid er ivaretatt. Noen ganger opplever de brudd på sine rettigheter. Dette skjer for eksempel når andre bestemmer hva som er best for dem uten å spørre. Eller når de ikke kan bestemme hvor de skal bo eller hvem som skal komme inn i deres hjem. Denne studien er gjennomført sammen med personer med utviklingshemming. I studien er det personer med utviklingshemming selv som snakker om sine hverdagsliv. Studien ser på hva fortellingene fra hverdagslivet sier om medborgerskap. Studien ser også på hvordan gjennomføringen av studien ved hjelp av en metode har fungert. Metoden heter forskningssirkel. Paper I: Chalachanová, A., Fjetland, K.J., Gjermestad, A., (2021). Citizenship in everyday life: stories of people with intellectual disabilities in Norway. Nordic Social Work Research. DOI: 10.1080/2156857X.2021.1981985 Not in the file in Brage because of copyright restrictions. Paper II: Chalachanová, A., Gjermestad, A., & Lid, I. M. (2019). Kap 4. Involvering av personer med utviklingshemming i forskningssirkler. In Askheim, O. P., Lid, I. M., & Østensjø, S. (Red.). Samproduksjon i forskning: forskning med nye aktører. s. 76-93. Universitetsforlaget. DOI: 10.18261/9788215031675-2019-01 Paper III: Chalachanová, A.; Lid, I.M., & Gjermestad, A. (2020). Citizenship of persons with intellectual disabilities within the frame of inclusive research: a scoping review of studies to inform future research. Alter, 15 (2), 139-152. DOI: 10.1016/j.alter.2020.09.001en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole.en_US
dc.relation.ispartofVID vitenskapelige høgskole - avhandlinger
dc.relation.ispartofseriesDissertation Series for the Degree of Philosophiae Doctor (Ph.D.) at VID Specialized University;no. 33
dc.subjectHverdagsliven_US
dc.subjectEveryday lifeen_US
dc.subjectForskningssirkelen_US
dc.subjectResearch circleen_US
dc.subjectMedborgerskapen_US
dc.subjectCitizenshipen_US
dc.subjectUtviklingshemmingen_US
dc.subjectDevelopmental disabilitiesen_US
dc.titleInkluderende forskning, medborgerskap og utviklingshemming. En deltakerbasert studie om praktisering av medborgerskap i hverdagslivet for personer med utviklingshemming i Norge og Slovakiaen_US
dc.title.alternativeInclusive research, citizenship, and intellectual disability. A participatory study on practice of citizenship in everyday life for people with intellectual disabilities in Norway and Slovakia.en_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber153en_US
dc.identifier.cristin1964426
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel