Trygghet i rollen som gruppeveileder
Abstract
I denne oppgaven reflekterer jeg over mine begrensninger og muligheter når jeg blir utrygg og passiv i rollen som gruppeveileder. Jeg har gjennomført en gruppeveiledning som ligger som en case til denne oppgaven. Jeg belyser problemstillingen ved å drøfte problemstillingen opp mot teori om kontakt, kontaktformen konfluens og oppmerksomhet.
Jeg drøfter hvordan oppmerksomhet på meg selv, på veisøkerne og relasjonen mellom oss påvirker gruppeveiledningen. Det viser seg at hvis jeg er oppmerksom på meg selv og forteller til veisøkerne hva jeg kjenner på i ubehagelige situasjoner, hjelper det både meg selv, veisøkerne og relasjonen mellom oss. Hvis jeg er oppmerksom på meg selv, vil dette også skape kontakt mellom meg og veisøkerne. Videre reflekterer jeg over hvordan manglende mot som gruppeveileder kan påvirke caset.
Jeg reflekterer rundt bruk av kontaktformen konfluens i caset, og hvilke muligheter bevissthet rundt konfluens gir. Videre drøfter jeg hvordan jeg som veileder kan få gruppen ut av uhensiktsmessig konfluens ved hjelp av differensiering og hvordan differensiering kan skape mangfold i en gruppe.