Hvordan er jeg blitt meg? En kvalitativ studie om søskenfortellingene – søsken til barn med funksjonsnedsettelses beskrivelser av egen identitetsutvikling.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2774642Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Temaet for studien er: Søskenfortellingene - hvordan er jeg blitt meg?
Studien setter lys på søskens livsverden. Undersøkelsens formål er å få tilgang til søskens
refleksjoner rundt identitet og ha et søsken med en funksjonsnedsettelse. Problemstilling er:
Hvordan beskriver søsken til barn med funksjonsnedsettelse egen identitetsutvikling? Jeg
har formulert to forskningsspørsmål knyttet til problemstillingen:
-På hvilken måte har det å vokse opp med søsken med funksjonsnedsettelse preget rollen de
inntar i sosiale systemer?
-Hva forteller søsken om hvordan det å vokse opp med søsken med funksjonsnedsettelse har
påvirket deres valg av studier/arbeid?
For å besvare forskningsspørsmålene relatert til studiens problemstilling har jeg benyttet
meg av semistrukturerte livsverdenintervju med fire intervjupersoner. Fenomenologi og
hermeneutikk står sentralt i studien ettersom jeg ønsker å gå i dybden og skape mening i de
unike subjektive beskrivelsene til søsken. Systemisk tenkning, narrativ teori, familien som
system og søskenliv er valgt ut som teoretiske rammeverk for studien. Jeg har benyttet
Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) som metode, inspirert av Smith et al. (2009).
Gjennom analyseprosessen identifiserte jeg følgende hovedfunn: 1. Emosjoner: Reaksjoner
og handlingsmønstre i oppveksten og livet nå. 2. Å være meg: Egenskaper og roller i
relasjoner. 3. Livets retning: Valg og retninger i livet.
Alle intervjupersonene forteller om et ansvar, både som en følelse og handling. Betydningen
av økt ansvar i familien har preget deres identitet i retning av selvstendighet gjennom å ha
tatt ansvar både i andre nære relasjoner og for seg selv. Studiens funn viser til erfaringer i
oppveksten i sammenheng med valg og handlingsmønstre senere i livet. Materialet har vist
et særlig funn i sammenhengen mellom studie- og yrkesvalg, alle har valgt jobb og studier
der de jobber med mennesker. Deres historie og levde liv ble verdsatt og anerkjent i
yrkeslivet. Funnene blir diskutert i forhold til anvendt teori og tidligere forskning.