Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVarvel, Elise Lillenes
dc.date.accessioned2021-09-08T12:19:43Z
dc.date.available2021-09-08T12:19:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774641
dc.description.abstractMålet for denne kvalitative studien har vært å få mer kunnskap om hva som kan hjelpe barn og ungdom til økt skolenærvær. Problemstillingen er: «Hvilke suksessfaktorer opplever familieterapeuter som gjeldende for å hjelpe barn og ungdom med å øke skolenærvær?» For å besvare problemstillingen har jeg intervjuet fire familieterapeuter. Informantene er rekruttert gjennom et kommunalt barnevernstiltak og to BUP-kontor. Fem hovedfunn ble identifisert ved å anvende systematisk tekstkondensering: 1. Gode relasjoner og relasjonell kompetanse 2. Foreldresamarbeid 3. Samarbeid med skole og andre instanser er nødvendig for helheten 4. Prosessorientert heller enn resultatorientert 5. En forståelse for diskursene som omgir oss og som vi har med oss Relevant teori og forskning er brukt for å drøfte funnene. Informantene mente at deres systemiske bakgrunn var betydningsfull i møte med barn og ungdom som opplever utfordringer med skolenærvær. De var opptatt av at skolenærvær blant annet er kontekst og relasjonsavhengig, og at hvert barn eller ungdom har sin egen historie og opplevelse med skole. Det å møte barn, ungdom og familier med likeverd og respekt var en gjennomgående selvfølgelighet blant informantene. Relasjonens betydning sto sterkt, i tillegg til at samarbeid på ulike nivåer var viktig for prosessen. Informantene var opptatt av å trekke inn forståelsen av diskursene som preger samfunnet som en slags overordnet paraply for hvordan de opplever og forstår skolenærvær hos barn og ungdomen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectprosesseren_US
dc.subjectdiskursen_US
dc.subjectrelasjoneren_US
dc.subjectsamarbeiden_US
dc.subjectskoleren_US
dc.subjectfamilieterapeuteren_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectskolenærværen_US
dc.titleVår felles innsats for økt skolenærvær. En kvalitativ studie av familieterapeuters opplevelse av gjeldende suksessfaktorer for å øke skolenærværen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber72en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel