Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolvang, Guri Bae
dc.date.accessioned2021-09-08T12:13:16Z
dc.date.available2021-09-08T12:13:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774639
dc.description.abstractDette er en masterstudie i Familieterapi og systemisk praksis, studien har sett på hvordan lærere forstår og underviser i det nylig opprettede og tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring i ungdomsskolen. Studiets relevans for fagfeltet er at skolen er i stadig endring og systemisk praksis kan være en av måtene å hente frem og samskape mening rundt temaet Folkehelse og livsmestring. Folkehelse og livsmestring er ett av tre tverrfaglige tema som ble innført i skolen som en del av fagfornyelsen høsten 2020. De to andre temaene er Demokrati og medborgerskap og Bærekraftig utvikling. En av målene med fagfornyelsen er å bidra til at ungdom skal få kjennskap til temaene, og at de gjennom kunnskap og samarbeid skal kunne se sammenhenger mellom handlinger og konsekvenser. Samtidig er det beskrevet at det er et viktig mål å forebygge uhelse, og gi ungdom redskaper for å mestre sine liv i en stadig mer kompleks verden. Problemstillingen for studien er; Hvordan forstår lærerne hva det tverrfaglige temaet i fagfornyelsen, Folkehelse og livsmestring går ut på, og hvordan planlegger de å undervise om dette temaet i skolen? Studien er gjennomført med en kvalitativ tilnærming der data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervju med til sammen 15 lærere fra tre ulike skoler. Videre brukte jeg Malteruds (2017) systematisk tekstkondensering som analysemetode. Funnene viser at lærerne ser på Folkehelse og livsmestring som store overordnende tema, og de stiller flere spørsmål til hvordan fagfornyelsen skal tolkes og fylles med innhold. Deltagerne løfter frem psykisk helse i skolen som en viktig del av fagfornyelsen, samtidig som de etterspør mer kompetanse på området. Fokusgruppedeltagerne gir også et innblikk i et læreryrke i hyppig endring og de beskriver den emosjonelle belastingen de som lærere opplever i møte med elever som har utfordringer i livet, og videre hva dette gjør med lærerne. Diskusjonen inneholder temaene; utfordringer knyttet til integrering av fagfornyelsen, betydningen av å ha en helhetlig forståelse av folkehelse og livsmestring i skolen, drøfting av bruk av manualbaserte programmer knyttet til folkehelse og livsmestring, lærerens sammensatte arbeidsmiljø - en lærerrolle i endring, lærerens emosjonell involvering i eleven og til slutt fokus på psykisk helse i skolen. Funnene i denne studien viser hvordan komplekse prosesser i skolen kan forstås i et systemisk perspektiv. Og videre hvordan lærerrollen - med de forventninger og krav som stilles - kan ses på som et yrke som trenger mer fokus på ivaretagelse av læreren. I tillegg viser studiet behovet for at ulike profesjoner og fag bør tilstrebe å møtes for å skape ny mening og forståelse av skolen som arena og hva som skal foregår deren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectsamskapingen_US
dc.subjectkvalitativ forskningen_US
dc.subjectfokusgrupperen_US
dc.subjectlærerrollenen_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.subjectfolkehelseen_US
dc.title«Hva er det egentlig vi skal lære de da?». En kvalitativ studie om hvordan lærere forstår hva det tverrfaglige temaet i fagfornyelsen, folkehelse og livsmestring går ut på, og hvordan de reflekterer om hvordan de skal undervise om temaet i skolen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber98en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel