Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøsness, Linda Louise
dc.date.accessioned2021-09-08T11:52:02Z
dc.date.available2021-09-08T11:52:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2774625
dc.description.abstractDenne kvalitative studien belyser foreldres erfaringer i samarbeidet med barneverntjenesten underveis i en hastesak. I studien møter leseren fire foreldre som har erfaring med hasteflytting, både med og uten samtykke. Studiens problemstilling omhandler hvilke erfaringer foreldrene har med å være i et dialogisk samarbeid med barneverntjenesten, med hovedvekt på deres opplevelse av medvirkning og ivaretagelse i akuttfasen. Foreldrene har blitt dybdeintervjuet ut i fra en semi-strukturert intervjuguide. Metoden som er anvendt for å innhente og analysere informasjon er Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), som er hensiktsmessig å benytte når det skal forskes på store hendelser i livet. Studiens empiri viser at foreldrene hadde et sterkt behov for å bli møtt på en åpen, varm og inkluderende måte av barneverntjenesten i akuttfasen. Empirien har blitt belyst gjennom den familieterapeutiske grunnlagsforståelsen, sosialkonstruksjonisme, samarbeidsorientert tilnærming, maktbegrepet, og ulike filosofiske perspektiver knyttet til forståelsen av møtet med den andre. Funnene i studien viser at foreldrenes opplevelse av medvirkning og ivaretagelse i en akuttfase, knyttes tett opp mot hvorvidt de erfarte å bli møtt på en transparent, forståelsesfull og anerkjennende måte av barneverntjenesten underveis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectforeldresamarbeiden_US
dc.subjectdialogisk samarbeiden_US
dc.subjectbarnevernen_US
dc.subjecthasteflyttingen_US
dc.titleMedregnet eller tilsidesatt? En kvalitativ studie om foreldres erfaringer i samarbeidet med barneverntjenesten under en akuttfase.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel