Hvordan beskriver familieterapistudenter endringer i nære relasjoner i løpet av studietiden?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2774612Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSammendrag
Denne masteroppgaven handler om hvordan studentene opplever endringer i nære relasjoner i løpet av studietiden. Problemstillingen har vært: hvordan beskriver familieterapistudenter endringer i nære relasjoner i løpet av studietiden? For å besvare problemstillingen intervjuet jeg fire studenter som var i ferd med å avslutte fjerde året på masterstudie i familieterapi og systemisk praksis.
Ved hjelp av Interpretativ fenomenologisk analyse (IPA), kom jeg frem til tre følgende hovedfunn:
1. Systemisk forståelse av egne relasjoner
2. Teoretisk bevissthet i privatlivet
3. Profesjonell kunnskap har hatt betydning for personlig utvikling
Funnene ble drøftet ved hjelp av teori og relevant forskning. Samtlige informanter trakk frem at kunnskapen de tilegnet seg i studieperioden ble nyttig å ta i bruk i relasjon til sine nærmeste. De opplevde en endring i egen måte å kommunisere på. Videre fortalt de at de håndterte utfordrende situasjoner hjemme annerledes på grunn av ny terapeutisk kunnskap. Rollene mellom det profesjonelle og det private ble komplementære bevisst og ubevisst. Samtlige informanter opplevd en endring i sin egen indre dialog og hvordan de forholdt seg til diskurser. De formidlet at studiet hjalp dem til å bli mer bevisst på sine egne forståelsesrammer og historier. Dette gjorde at de ble mer klar over sin egen «identitet» som terapeut og privatperson. Informantene utviklet en dypere forståelse når det gjaldt sin måte å stå i relasjoner på og måten de forholder seg til sine nærmeste på. De ble mer bevisste på den gjensidige påvirkningen i relasjonene.