Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørstrønen, Maria
dc.date.accessioned2021-06-29T08:33:43Z
dc.date.available2021-06-29T08:33:43Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761831
dc.description.abstractBakgrunn: Underernæring er et kjent problem i hjemmesykepleien, som kan medføre alvorlige helsemessige konsekvenser for den eldre pasienten. Likevel er ernæring ofte et neglisjert område i den daglige praksisen. Manglende rutiner, oppmerksomhet og kunnskap blant helsepersonell kan bidrar til at denne tilstanden får utvikle seg. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å belyse hvordan sykepleier kan bidra til å forebygge underernæring hos eldre hjemmeboende pasienter. Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie som sammenfatter kunnskap og funn fra forskning, lovverk, retningslinjer og faglitteratur. Resultat: Funnene tyder på at det er dårlige rutiner for å identifisere pasienter i ernæringsmessig risiko, samt manglende kunnskap om hvordan man skal håndtere pasienters ernæringsproblem. Både brukermedvirkning, veiledning og samhandling på tvers av yrkesgrupper virker fraværende i dette arbeidet. Konklusjon: Sykepleier bør vie mer oppmerksomhet til ernæringskartlegging og støtte pasientens deltakelse når tiltak skal iverksettes. God samhandling med andre yrkesgrupper kan bidra til å møte pasientens ernæringsproblem mer helhetlig. Veiledning av pasient og pårørende er også viktig for å korrigere misoppfatninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole Bergenen_US
dc.subjectunderernæringen_US
dc.subjecternæringen_US
dc.subjecthjemmesykepleienen_US
dc.subjectforebyggingen_US
dc.subjectrutineren_US
dc.titleErnæring i hjemmesykepleien: Hvordan forebygge underernæring hos eldre hjemmeboende pasienter?en_US
dc.title.alternativeNutrition and Home health nursing: How to prevent malnutrition amongst community dwelling elderly?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber39 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel