VR- og spillteknologi i slagrehabilitering Hvilke erfaringer har ergoterapeuter og slagpasienter ved bruk av VR- og spillteknologi i rehabilitering?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2758692Utgivelsesdato
2021-06Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hensikt: Grunnet økt levealder vil det være behov for nye arbeidsmetoder og teknologi for å møte økningen av antall slagrammede. Hensikten med studien er å undersøke ergoterapeuter og slagpasienters erfaringer knyttet til bruk av VR- og spillteknologi i rehabilitering. Metode: Det ble gjennomført en systematisk litteraturstudie for å identifisere, analysere og kvalitetssikre forskning om valgt tema. Det er inkludert vitenskapelige artikler fra litteratursøk i Cinahl og Medline.Resultat: Terapeuter og pasienter rapporterte i studiene om fremmende og hemmende faktorer for bruk av teknologi i lagrehabilitering. Gjennom vår analyse ble det identifisert fire tema; motivasjon, utfordringer ved bruk av teknologi, deltakelse og opplevd effekt. Konklusjon: Oppgaven konkluderer med at VR- og spillteknologi kan være en hensiktsmessig rehabiliteringsmetode for å motivere pasienter og terapeuter i lagrehabilitering, men at metoden ikke bør erstatte konvensjonell terapi.