Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVåpenstad, Eystein Victor
dc.date.accessioned2021-03-10T08:05:07Z
dc.date.available2021-03-10T08:05:07Z
dc.date.created2021-02-23T13:21:59Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMatrix : nordisk tidsskrift for psykoterapi. 2020, 36 (1), 41-59.en_US
dc.identifier.issn0109-646X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2732532
dc.description.abstractForfatteren ønsker å introdusere begrepet ‘Positiv kapasitet’ for å beskrive og operasjonalisere en mer aktiv og subjektivt tilstedeværende barnepsykoterapeut. Dette er i tråd med utviklingen i moderne barnepsykoanalyse. Dagens barneterapeuter behandler stadig flere barn med tidlige og kumulative relasjonsskader, og en slik pasientgruppe trenger at terapeuten i større grad strukturerer og tilfører noe til relasjonen. Positiv kapasitet er ment å skulle danne en spenning eller dialektikk med Bion sitt begrep ‘Negative capability’. Negative capability vil fortsatt være en sentral del av barnepsykoterapeutisk arbeid men vil i arbeidet med tidlige relasjonsskader trenge et tillegg. Dette tillegget kan defineres som en ‘Positive capability’.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherMatrixen_US
dc.subjectpositiv kapasiteten_US
dc.subjectbarneterapeuteren_US
dc.subjectbarnepsykoterapien_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectbarnepsykoanalyseen_US
dc.subjectrelasjonsskaderen_US
dc.subjectpsykoanalytisk terapien_US
dc.titleDen riktige temperaturen - Psykoanalytisk terapi med barn med tidlige og kumulative relasjonsskader.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpen Accessen_US
dc.source.pagenumber41-59en_US
dc.source.volume36en_US
dc.source.journalMatrixen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1892738
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel