Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAfana, Naim.J.M.
dc.date.accessioned2021-02-26T13:27:25Z
dc.date.available2021-02-26T13:27:25Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730698
dc.description.abstractDet har blitt forsket en god del på familier med barn med nedsatt funksjonsevner. Forskning og litteratur som tar utgangspunkt i foreldres opplevelser og erfaringer når deres barn flytter hjemmefra og til omsorgsbolig er begrenset (Matheussen, Farnes, Bø & Bakken, 2020, s. 241). Mitt ønske er å løfte fram informanters fortellinger og at forholdet mellom dem og boligpersonalet kan blir reflektert innen et systemisk perspektiv. Hovedproblemstillingen er som følger: Hvordan beskriver foreldre til voksne barn med nedsatt funksjonsevne, sine opplevelser og erfaringer når barnet flytter til eget hjem i omsorgsbolig? Ved å ha en fenomenologisk – hermeneutisk tilnærming som ståsted har jeg benyttet en kvalitativ forskningsmetode og en kvalitativ semistrukturert intervjuguide og datainnsamlingsmetode. Informantene består av fire mødre og én far. Intervjuene har deretter blitt analysert ved hjelp av Malteruds modifisering av Giorgis fenomenologiske analyse som er kjent for systematisk tekstkondensering (Malterud, 2017, s.97). Ved å benytte denne metoden håpet jeg å få tilgang til foreldrenes opplevelser og erfaringer og kunne synliggjøre denne. Jeg har kommet fram til tre hovedfunn: (1) Flytting gir lettelse, men også bekymringer. Ved opplevelsen av overgang, følte informantene seg lettet da voksenbarnet fikk boligtilbud, samtidig var de bekymret for barnets spesielle behov. (2) Flytting gir mer fritid med varierende kvalitet. Å være hjemme uten voksenbarnet ga informantene mye fritid, men kvaliteten på denne fritiden var avhengig av deres opplevelse av hvordan voksenbarnet ble ivaretatt av boligpersonalet. (3) Godt samarbeid øker trygghet og tillitt. Når det er et godt samarbeid kan det bidra til at foreldre lettere kan overlate omsorgen til boligpersonalet. Av relevante teorier og perspektiver til diskusjonen, har jeg benyttet kommunikasjonsteori og sosialkonstruksjonistiske ideer. Jeg har også sett nærmere på samarbeidet i lys av Anderson, Habermas, og Vedelers perspektiver. Jeg har benyttet livssyklusteori og redegjort for familie og foreldreskap.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectvoksenbarn og samarbeiden_US
dc.subjectnedsatt funksjonsevneen_US
dc.subjectomsorgsboligen_US
dc.subjectfamiliterapien_US
dc.titleNår voksenbarnet flytter ut til sitt eget hjem Foreldreutfordringer når barn flytter i omsorgsboligen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber82en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel