Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGuttormsen, Elin
dc.date.accessioned2021-02-26T12:35:06Z
dc.date.available2021-02-26T12:35:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2730673
dc.description.abstractI denne kvalitative studien undersøkes foreldres opplevelser med brukermedvirkning i MSTbehandling. Den tar for seg både hvordan foreldrene forstår begrepet brukermedvirkning og hvordan de beskriver sine opplevelser av brukermedvirkning. Den overordnede problemstillingen har vært: «Hvordan beskriver foreldre sine opplevelser av brukermedvirkning i MST-behandlingen?» Det ble gjennomført fire kvalitative semistrukturerte intervju av foreldre som hadde avsluttet MST-behandling i løpet av det siste halvåret. Malteruds tekstkondensering brukt som analysemetode for å utforske problemstillingen og følgende forskningsspørsmål: • Hva forstår foreldre med begrepet brukermedvirkning? • Hvordan har de hatt påvirkning/brukermedvirkning i MST-behandlingen? • Opplever foreldrene brukermedvirkning som viktig? • Hva oppnår de med brukermedvirkning? I studien fremkommer tydeligst følgende funn: Foreldrene har en uklar begrepsforståelse. Etter å ha fått en definisjon av begrepet kan de likevel beskrive tydelige opplevelser av brukermedvirkning i MST, og anser det som betydningsfullt. Foreldrene fremhever en relasjon preget av tillit og anerkjennelse som en forutsetning for brukermedvirkning. De opplever brukermedvirkning som tilpasning til eget ståsted i form av at egne historier, problemforståelse og meninger blir tillagt vekt. Brukermedvirkning knyttes også nært til opplevelsen av at terapeuten kjenner hele familien godt. Foreldrene forteller uoppfordret om manglende brukermedvirkning i møte med andre instanser som en kontrast til brukermedvirkning i MST. Denne rekapituleringen av tidligere erfaringer bidrar til å tydeliggjøre begrepets innhold for dem. Foreldrene beskriver et sterkt eierskap til både behandlingens prosess og resultater, og knytter dette til brukermedvirkning. De tematiserer videre spørsmålet om en grense for brukermedvirkning i at de ikke ønsker å styre for mye selv, men kjenner behov for en ekspert som har mer erfaring og fagkunnskap enn de selv. I studiens diskusjonskapittel drøftes betydningen av kjennskap til begrepet og på hvilken måte et begrep som brukermedvirkning kan gis et klart innhold og sikres i MST-behandling. 3 Videre drøftes brukermedvirkning opp mot begrepene eierskap, makt og empowerment. Drøftingen gjøres innen et systemteoretisk rammeverk. Det kan ikke trekkes bastante konklusjoner på bakgrunn av studiens funn. Deltakerne har imidlertid bidratt med viktig informasjon om hvordan de erfarer og forstår et komplisert begrep og fenomen. Studiens funn kan gi mulighet for gjenkjennelse og sammenligning, og dermed bidra til økt bevisstgjøring rundt bruken av begrepet. Gjennom drøftingen understrekes også behovet for flere studier rundt brukermedvirkning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectbarnevernen_US
dc.subjectforeldres deltagelseen_US
dc.subjectmedvirkningen_US
dc.subjectMSTen_US
dc.subjectbrukermedvirkningen_US
dc.titleBrukermedvirkning i MST. En kvalitativ studie av foreldres opplevelser av brukermedvirkning i MST-behandlingen.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber98en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel