Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrongstad, Marta
dc.contributor.authorOlsen, Kari Birkelund
dc.contributor.authorHanssen, Tove Aminda
dc.date.accessioned2020-12-16T10:28:26Z
dc.date.available2020-12-16T10:28:26Z
dc.date.created2020-12-10T18:26:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSykepleien Forskning. 2020, 15,en_US
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719769
dc.description.abstractBakgrunn: Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, i samarbeid med Universitetssykehuset Nord-Norge etablerte i 2011 kombinerte stillinger innen sykepleie. Hovedmålet med etableringen var å imøtekomme endringer i helsetjenesten, styrke samarbeidet mellom sykepleierutdanningen og sykehuset om studentenes kliniske praksisstudier og knytte ansatte i begge institusjonene tettere sammen for å fremme praksisnær undervisning og veiledning for studentene. Hensikt: Å få mer kunnskap om betydningen de kombinerte stillingene har for sykepleiere som veileder sykepleierstudenter i praksisstudier. Metode: Studien har et kvalitativt design, og data er samlet inn gjennom tre fokusgruppeintervjuer og et enkeltintervju. Informantene er sykepleiere som veileder studenter i sykehuset, som arbeider på avdelinger hvor det er ansatte i kombinerte stillinger, og som har kjennskap til de kombinerte stillingenes arbeidsoppgaver. Resultat: De kombinerte stillingenes betydning for sykepleiernes veiledning i praksis synliggjøres gjennom to hovedkategorier: sykepleiernes behov for veiledning på veiledning og hvordan de kombinerte stillingene fremmer en kultur for veiledning. De ansatte i de kombinerte stillingene støtter, motiverer og veileder sykepleiere gjennom planlagte veiledningsmøter der sykepleiernes behov for fagspesikk veiledningskompetanse blir ivaretatt. Ansatte i kombinerte stillinger er initiativtakere til å bruke og utvikle nye veiledningsmodeller og til å fremme og videreutvikle avdelingskulturen for kompetanseheving innen studentveiledning. Konklusjon: Studien viser at ordningen med kombinerte stillinger er en viktig ressurs for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudier. En funskjonsbeskrivelse for ansatte i kombinerte stillinger bør utvikles i samarbeid mellom lederne på sykehuset og ved utdanningen for å sikre at stillingenes arbeidsoppgaver og ansvarsområde blir tydeliggjort.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk sykepleierforbunden_US
dc.subjectkombinerte stillingeren_US
dc.subjectpraksisveiledningen_US
dc.subjectveiledningskompetanseen_US
dc.subjectsykepleieveiledningen_US
dc.titleKombinerte stillingers betydning for sykepleiere som veileder studenter i praksisstudieren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpen Accessen_US
dc.source.pagenumber1-17en_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.journalSykepleien Forskningen_US
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2020.82933
dc.identifier.cristin1858510
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel