Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThomassen, Magdalene
dc.date.accessioned2020-10-15T08:15:56Z
dc.date.available2020-10-15T08:15:56Z
dc.date.created2020-10-13T07:24:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2682954
dc.descriptionForedrag holdt ved VID vitenskapelige høgskole. SPD: Forskerseminar 14 juni, 2018en_US
dc.description.abstractThe article emerges from discussions in a multidisciplinary PhD-program with candidates from various disciplines and different research traditions, representing different conceptions of the use of theory in research. Facing the differences of traditions, the questions as to the what, the where and the why of the use of theory arise: What do we mean by 'theory'? Where may its presentation find room and how does theory impose itself on our research? How much should we elaborate on it - and why? The problematics, in sum, may be formulated as the question of how theory is conceived of and what may be its place in <loing and presenting empirical research. Pattems of theory-building linked to overarching and basic traditions in the theory ofknowledge are elucidated, looking at how they may contribute to the shaping of research projects. Sketching a model for the use of theories on different levels, the place for their elaboration in a PhD-thesis is suggested. Finally, attention is drawn to the critical dimension of theory as a major condition for knowledge production to be anchored in (political and ethical) values, as well as for developing a knowledge based, reflective professional practice. Bakgrunnen for artikkelen er diskusjoner innenfor et flerfaglig PhD-program hvor kandidater kommer fra forskjellige fagdisipliner og forskningstradisjoner som representerer ulike oppfatninger av teoriers plass i forskningsarbeidet. Stilt overfor disse forskjellige tradisjonene reises spørsmålene om hva, hvordan og hvorfor i bruken av teori: Hva mener vi med 'teori'? Hvor og hvordan kan den finne rom i vår forskning? Hvor mye skal med - og hvorfor? Vi vil utforske ulike forståelser av teori og deres plass i gjennomføring og presentasjon av empirisk forskning. I artikkelen klargjøres mønstre for teoridannelse knyttet til de brede og grunnleggende tradisjonene innen kunnskapsteori, og hvordan disse kan bidra inn i utformingen av forskningsprosjekter. Etter en gjennomgang av synet på teori i de vitenskapsfilosofiske hovedtradisjonene, foreslås en modell for bruk av teori på ulike nivåer samt hvor disse kan finne rom i en PhD-avhandling. Den kritiske dimensjonen ved teoridannelse understrekes som betingelse for å utvikle både en verdiforankret kunnskap og en reflektert profesjonell praksis.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. SDPen_US
dc.subjectepistemologyen_US
dc.subjectempiricismen_US
dc.subjectinterpretative theoriesen_US
dc.subjectpracticeen_US
dc.subjectvalue baseen_US
dc.subjectkunnskapsteorien_US
dc.subjectempirismeen_US
dc.subjectfortolkende teorieren_US
dc.subjectpraksisen_US
dc.titleWhat is theory? Theory and its use in empirical phd-projectsen_US
dc.typeLectureen_US
dc.description.versionupdatedVersionen_US
dc.source.pagenumber1-14en_US
dc.identifier.cristin1839046
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel