Gatebarn i Ghana. Hvordan bidra til økt helsekunnskap hos gatebarn i Ghana som en utsatt gruppe for HIV-smitte?
Abstract
Metode: Denne oppgaven er et litteraturstudie. Det er benyttet en systematisk tilnærming
med relevant litteratur og forskning for å besvare problemstillingen. 4 forskningsartikler
med kvantitativ eller kvalitativ metodisk tilnærming; to tverrsnittsstudier, et semistrukturert
intervju og en tverrsnittsstudie med tilhørende intervju er benyttet.
Funn: Gatebarn er en sårbar gruppe som er særlig utsatt for HIV grunnet deres lave
kunnskaper om HIV og levevilkår.
Drøfting: I oppgaven blir forsking og litteratur på gatebarnas levevilkår og kunnskap om HIV
blir drøftet opp mot den didaktiske relasjonsmodellen for å besvare problemstillingen.
Konklusjon: Den didaktiske relasjonsmodellen kan være et hjelpemiddel for sykepleiere som
bistår til å øke hiv-kunnskap hos gatebarn i Ghana. Deres levevilkår må tas i betraktning, og
respekt og tillit må utøves for å skape trygghet og gode forutsetninger for læring.
Description
Bacheloroppgave 2020