Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Anja Carlsen
dc.date.accessioned2020-09-08T12:20:19Z
dc.date.available2020-09-08T12:20:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676897
dc.description.abstractDette er en kvalitativ studie om hvordan familieterapeuter opplever å bruke tolk. Problemstillingen er: «Hvordan opplever terapeuten samtaler med foreldre i et barneverntiltak når den må foregå med tolk?». For å svare på studiens problemstilling har jeg intervjuet fire ansatte i Barne -og familiehjelpen i Bergen kommune. Jeg har gjennomført fire semitrukturerte intervju. Studiens analysemetode er Interpretative Phenemenological Analysis. Med hjelp av analysemetoden kom jeg frem til tre hovedfunn. Disse er: • Samtaler med bruk av tolk oppleves som nødvendig, men krevende • Tolkebruk setter fokus på egne samtaleferdigheter • «Fra medium til et helt menneske, tredjeperson i rommet» Studien har en systemisk tilnærming hvor relevant teori sammen med tidligere forskning om tolkebruk blir diskutert i tilknytning til studiens empiriske materiale. I funnene formidler informantene at en ikke kan unnlate å bruke tolk når det er nødvendig for å oppnå forståelse, samtidig som de opplever dette som krevende arbeid. Studien har vist at informantene tar ansvar for å sørge for gode samtaler når det benyttes tolk. I samtaler hvor tolk benyttes vektlegges at tolken må ha en større rolle enn å oversette, der trengs en utvidet forståelse for kontekst og kulturelle betingelser. Bevissthet omkring utbredte diskurser om hvordan en forholder seg til å bruke tolk i barneverntiltak kommer frem som særlig viktig. I studien kom det frem at det forekommer indre dialoger som en selvkritisk prosess hvor informantene er opptatt av hvordan de kommuniserer i tolkemedierte samtaler. Informantene vektla at gode samtaler også avhenger av tolkens ferdigheter og kvaliteter og hvordan det er med å påvirke samtalene. Tolken er også en person å regne med i rommet og er på den måten med på å både hemme og fremme kvaliteten på samtalene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectfamilieterapien_US
dc.subjectkultursensitiviteten_US
dc.subjectminoritetsforeldreen_US
dc.subjectkommunikasjonen_US
dc.subjecttolkebruken_US
dc.subjecttolkingen_US
dc.subjectfamilieterapeuteren_US
dc.subjectsystemisk praksisen_US
dc.titleHvordan opplever terapeuten samtaler med foreldre i et barneverntiltak når den må foregå med bruk av tolk?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber74en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel