«Gutten som ville vinne landet for Gud». Hvilke diskurser i og om sekteriske miljøer bidrar til en forståelse av radikaliseringsprosesser med utgangspunkt i to ungdommer sine historier
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2676795Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSammendrag
I denne kvalitative studien har jeg ønsket å undersøke sekterisme i et diskursivt perspektiv. Datamaterialet er tekstutdrag hentet fra to bøker. En ungdomsroman «To brødre» (2017) forfattet av Adel Khan Farooq, fortellingen er skapt fra et miljø Khan kjenner godt både med egne erfaringer og i forbindelse med filmskildringer av miljøet. En biografi «Jesussoldaten» (2017) forfattet av Tonje Egedius, boken er basert på intervjuer av Anders Torp. For å belyse valgt tema, ble problemstillingen som følger: Hvilke diskurser i og om sekteriske miljøer bidrar til en forståelse av radikaliseringsprosesser med utgangspunkt i to ungdommer sine historier. Jeg har operasjonalisert problemstillingen gjennom følgende forskningsspørsmål:
1. Hvilke språklige strategier er med å skape håp i de utvalgte tekstene?
2. Hvilke språklige strategier er med å skape tilhørighet i de utvalgte tekstene?
3. Hvordan er utenforskap med på å rekruttere til radikalisering i de utvalgte tekstene?
Ved hjelp av foucauldiansk diskursanalytisk metode kom jeg fram til 5 funn:
1. Sannhetsdiskurser. Sitatene bekrefter diskursen, at i sekteriske miljøer er det kun rom for egendefinerte absolutte sannheter. De er kritiske til naturvitenskap og forskning.
2. Frelsediskursen bekrefter en monoteistisk diskurs der man vil noe enhetlig for alle. Verden kategoriseres i et rasjonelt system. Du er enten frelst eller ikke.
3. Eksistensdiskurs bekrefter at mennesker søker tilbake til religion i nye variasjoner «Gud har flyttet inn». For fundamentalister både innen islam og kristendom handler dette om en protest mot modernitet fremfor den rette tro. Konservatismen blir det ekte progressive når alt annet akselerer. 4.
Fremmedfryktdiskursen bekrefter polarisering mot miljøene og det gjenskapes i mediene gjennom å repetere diskurser om sekterisme.
5. Patriarkdiskurs om forventninger om at sønnene skal innfri fedrenes tankegods og oppfylle krav og forventninger som passer et maskulint kjønnsrollemønster. Forholdet til far speiler seg i forholdet til Gud.