Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjelland, Karen Elisabeth
dc.date.accessioned2020-09-07T13:25:38Z
dc.date.available2020-09-07T13:25:38Z
dc.date.issued2020-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2676714
dc.descriptionMaster's Thesis MIKA. VID Specialized University, School of Mission and Theology, May 2020en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som baseres på individuelle intervju med tre barnehagelærere og to individuelle og 3 fokusgruppemøte intervjuer med åtte minoritetsmødre. Det jeg ønsker med denne studien er å få frem partenes subjektive livsverden og fortellinger rundt foreldresamarbeid. Hovedproblemstilling og underspørsmålet mitt ble derfor; «Hvilke forståelser og forventinger fremmes i minoritetsforeldre og barnehagelærere sine fortellinger rundt foreldresamarbeid i barnehagen?» «Hvilke fortellinger har minoritetsmødre og barnehagelærere om mangfoldskompetanse i foreldresamarbeidet?» Formålet med studiet er å svare på problemstillingen og underspørsmålet gjennom fortellingene til informantene. Det er brukt et symbolsk interaksjonistisk perspektiv for å belyse det informantene fortalte, analysere og drøfte dem opp til relevant teori. De teoretisk referanserammene i denne studien er i tillegg til symbolsk interaksjonistisk perspektiv, teorier rundt mangfold, foreldresamarbeid, medvirkning, kommunikasjon, strategivalg, kultur og akkulturasjonsrammeverk og profesjonsutøvelse og holdninger. Resultatet viser at minoritetsmødrene forstår foreldresamarbeidet som preget av en likhetstankegang i norsk barnehage, at det er vanskelig å samarbeide om barnet har utfordringer og at foreldresamarbeidet opplevde bedre med barn nummer to. Barnehagelærerne sine fortellinger viser en forståelse av at de gir mer til minoritetsforeldre i samarbeidet enn til majoritetsforeldre, at forventningsavklaring er essensielt og at minoritetsforeldrene er mest opptatt av sitt eget barn. Minoritetsforeldrene forventer at barnehagelærer tar hovedansvaret for foreldresamarbeidet og medvirkning rundt kultur, identitet, hvilke aktiviteter barna har i barnehagen og hva de spiser. Barnehagelærerne forventer mest av seg selv og kjenner på at minoritetsforeldre forventer skolerelaterte aktiviteter. Minoritetsforeldrene opplevde mangfoldskompetanse i foreldresamarbeid med barnehagelærer som tilfeldig. Barnehagelærernes fortellinger viser til en holdningsendring, fokus på dialog og økt handlingskompetanse i foreldresamarbeidet med minoritetsforeldre. I konklusjonen viser jeg til at grunnen til at barnehagelærerne og minoritetsmødrenes fortellinger ikke alltid samsvarer kan være fordi det ikke er forutsetninger for å ta den andres perspektiv.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectinterkulturell kommunikasjonen_US
dc.subjectforeldreen_US
dc.subjectminoriteteren_US
dc.subjectbarnehageren_US
dc.titleForeldresamarbeid mellom minoritetsmødre og barnehagelærere i barnehagen - et symbolsk interaksjonistisk perspektiv - Me prøve så godt me kan vet du!en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200en_US
dc.source.pagenumber111en_US
dc.description.localcodeMV 17 Scen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel