Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKoch, Inger Elisabeth
dc.date.accessioned2020-08-18T06:41:53Z
dc.date.available2020-08-18T06:41:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2672693
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er tverrfaglig samarbeid i videregående skole. Mange elever har ofte sammensatte vansker noe som vil medføre behov for kompetanse fra ulike profesjoner. I skolesammenheng vil dette bety at ulike profesjoner må samarbeide for at eleven skal få god oppfølging. Formålet i denne masteroppgaven var å undersøke faktorer som hemmer eller fremmer et tverrfaglig samarbeid gjennom følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har sosialrådgivere med tverrfaglig samarbeid i videregående skole?». Forskningsprosjektet bygger på kvalitative intervju med fem sosialrådgivere. Intervjuene ble analysert ved hjelp av temasentrert analyse. Teori om tverrfaglig samarbeid og modeller som viser til aspekter i det tverrfaglige samarbeidet, danner det teoretiske rammeverket for dette forskningsprosjektet. Hovedfunnene fra dette forskningsprosjektet viser til flere faktorer som påvirker det tverrfaglige samarbeidet. Funnene er inndelt i tre hovedtemaer: individuelle faktorer, organisatoriske faktorer og forutsetninger for samarbeid. Under temaet individuelle faktorer viser funnene at informantene opplever profesjonsbakgrunn og personlig nettverk som viktige momenter i det tverrfaglige samarbeidet. Dette ble særlig tydelig frem i beskrivelser av hvordan det opprettes kontakt med ulike instanser. Videre, under temaet organisatoriske rammer, nevnes samarbeidsarenaer og taushetsplikt. Her trekkes det frem behov for samarbeidsarenaer hvor informantene opplever at fastsatte møter øker mulighet for tverrfagligsamarbeid i motsetning til å innkalle instanser ved behov. Et tydelig funn i studien viser at informanter opplever taushetsplikt som hinder for samarbeid dersom aktørene i samarbeidet ikke har kunnskap om modifikasjoner i taushetsplikten. Til sist, under temaet forutsetninger for tverrfaglig samarbeid, nevnes kommunikasjon, mulighet for fleksibilitet og tilgjengelighet samt felles målsetting og holdning til tverrfaglig samarbeid som viktige faktorer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Osloen_US
dc.subjectsosialt arbeiden_US
dc.subjecttverrfaglig samarbeiden_US
dc.subjectsosialarbeidereen_US
dc.subjectsosialrådgivereen_US
dc.subjectskoleren_US
dc.title«Å være flere og ikke sitte alene med en vanskelig sak". En kvalitativ studie om sosialrådgiveres erfaringer med tverrfaglig samarbeid i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber83en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel