«Å være flere og ikke sitte alene med en vanskelig sak". En kvalitativ studie om sosialrådgiveres erfaringer med tverrfaglig samarbeid i videregående skole
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2672693Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne masteroppgaven er tverrfaglig samarbeid i videregående skole. Mange elever har ofte sammensatte vansker noe som vil medføre behov for kompetanse fra ulike profesjoner. I skolesammenheng vil dette bety at ulike profesjoner må samarbeide for at eleven skal få god oppfølging. Formålet i denne masteroppgaven var å undersøke faktorer som hemmer eller fremmer et tverrfaglig samarbeid gjennom følgende problemstilling: «Hvilke erfaringer har sosialrådgivere med tverrfaglig samarbeid i videregående skole?».
Forskningsprosjektet bygger på kvalitative intervju med fem sosialrådgivere. Intervjuene ble analysert ved hjelp av temasentrert analyse. Teori om tverrfaglig samarbeid og modeller som viser til aspekter i det tverrfaglige samarbeidet, danner det teoretiske rammeverket for dette forskningsprosjektet.
Hovedfunnene fra dette forskningsprosjektet viser til flere faktorer som påvirker det tverrfaglige samarbeidet. Funnene er inndelt i tre hovedtemaer: individuelle faktorer, organisatoriske faktorer og forutsetninger for samarbeid. Under temaet individuelle faktorer viser funnene at informantene opplever profesjonsbakgrunn og personlig nettverk som viktige momenter i det tverrfaglige samarbeidet. Dette ble særlig tydelig frem i beskrivelser av hvordan det opprettes kontakt med ulike instanser. Videre, under temaet organisatoriske rammer, nevnes samarbeidsarenaer og taushetsplikt. Her trekkes det frem behov for samarbeidsarenaer hvor informantene opplever at fastsatte møter øker mulighet for tverrfagligsamarbeid i motsetning til å innkalle instanser ved behov. Et tydelig funn i studien viser at informanter opplever taushetsplikt som hinder for samarbeid dersom aktørene i samarbeidet ikke har kunnskap om modifikasjoner i taushetsplikten. Til sist, under temaet forutsetninger for tverrfaglig samarbeid, nevnes kommunikasjon, mulighet for fleksibilitet og tilgjengelighet samt felles målsetting og holdning til tverrfaglig samarbeid som viktige faktorer.