Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSyrstad, Ellen
dc.date.accessioned2020-06-19T06:54:18Z
dc.date.available2020-06-19T06:54:18Z
dc.date.created2020-06-17T11:19:40Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationFontene forskning. 2020, 13 (1), 59-71.en_US
dc.identifier.issn1890-9868
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2658748
dc.description.abstractArtikkelen drøfter hvordan en medforskergruppe samskapte kunnskap i et PhD-prosjekt, og hvilke erfaringer gruppen hadde med å forske sammen på tvers av fag- og erfaringskompetanse. PhD-prosjektet handlet om familievernets oppfølging av foreldre i etterkant av en omsorgsovertakelse. Artikkelen belyser hvordan ulik bakgrunn gjorde samarbeidet krevende, men samtidig bidro med flere perspektiver på problemstillingene. Medforskerne, som representerte en marginalisert gruppe, opplevde en myndiggjøringsprosess som handlet om å «gjøre opp for» handlinger samfunnet fordømte. Et dilemma var at de representerte en gruppe som hadde liten tillit til barnevernet som de forsket sammen med. Medforskerne bidro med ulik kunnskap og forskningsprosessen hadde ulik betydning for dem. Dette kunne gjenspeile en maktskjevhet eller en måte å demokratisere en forskningsprosess på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFellesorganisasjonenen_US
dc.subjectfamilievernen_US
dc.subjectbarnevernen_US
dc.subjectmyndiggjøringen_US
dc.subjectmaktskjevheten_US
dc.subjectmedforskningen_US
dc.titleNår barnevernsforeldre, fagpersoner og forskere forsker sammen: Maktskjevhet eller demokratisering av kunnskap?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpen Accessen_US
dc.source.pagenumber59-71en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalFontene forskningen_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1815921
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel