Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDahl, Hellen
dc.contributor.authorAlvsvåg, Herdis
dc.date.accessioned2020-06-03T12:44:51Z
dc.date.available2020-06-03T12:44:51Z
dc.date.created2014-02-10T14:57:30Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationUNIPED. 2013, 36 (3), 32-45.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2656398
dc.description.abstractArtikkelen retter oppmerksomheten mot refleksjonsprosessen i en sykepleierutdanning slik den kommer til uttrykk i studenters refleksjonsnotat. Fokus er på notater som karakteriseres som ikke-reflekterte. At studenters refleksjonsnotater ikke inneholder refleksjonselementer er bekymringsfullt i en profesjonsutdanning. Hensikten med studien er å belyse noen trekk ved ikke-reflekterte refleksjonsnotater og kontrastere disse med notater som har refleksjon og derav utlede noen pedagogiske utfordringer. Det empiriske utvalget består av sykepleierstudenters skriftlige refleksjonsnotater fra praksisstudier i sykehjem 1. og 3. studieår. 18 notater var gjenstand for kvalitativ tematisk innholdsanalyse foruten en teoribasert analytisk modell bestående av «Ikke reflektert», «Reflektert» og «Kritisk reflektert». Fem av notatene manglet refleksjonselementer. Å etterspørre faglig kunnskap, skape rom for refleksjon, stimulere til nytenkning og verdsette medmenneskelighet gjennom hele utdanningen kan bidra i studenters refleksjonsprosess. Studenter må ansvarliggjøres og konfronteres med faglig resonnering, grunnlaget for handlinger og egne holdninger. Når reflekterte praktikere er målet for profesjonsutdanninger, blir slike sider vesentlige.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.subjectrefleksjonsnivåen_US
dc.subjectpedagogiske utfordringeren_US
dc.subjectrefleksjonsnotateren_US
dc.subjectsykepleierstudenteren_US
dc.subjectpraksisstudieren_US
dc.subjectrefleksjonen_US
dc.subjectkvalitativ studieen_US
dc.titleÅ fremme studenters evne til refleksjon - en pedagogisk utfordringen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpen Accessen_US
dc.source.pagenumber32-45en_US
dc.source.volume36en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.3402/uniped.v36i3.22724
dc.identifier.cristin1111686
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel