Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkedal, Erling
dc.contributor.authorAustnaberg, Hans
dc.date.accessioned2020-04-07T13:22:42Z
dc.date.available2020-04-07T13:22:42Z
dc.date.created2017-10-09T13:11:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationPrismet. 2017, 68 (3), 189-209.en_US
dc.identifier.issn0032-8847
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2650674
dc.description.abstractAlle menigheter i Den norske kirke må utvikle sin egen lokale plan for trosopplæring. Artikkelen utforsker arbeidsprosessen med lokal plan i seks menigheter og undersøker sammenhengen mellom dette planarbeidet og utviklingsarbeid i menigheten generelt. Vi bruker Van Gelders skjelning mellom tekniske og kulturelle endringer, samt Senges fem disipliner for lærende organisasjoner som teoretiske perspektiv. Menighetene lærer ulike holdninger og ferdigheter gjennom planarbeidet. Det gir didaktisk innsikt og økt kompetanse hos ansatte og frivillige. Utvikling av en plan og gjennomføring av kjerneaktiviteter i menighetens trosopplæring er mer enn en systematisk, teknisk arbeidsprosess. Utviklingsarbeidet innebærer også kulturelle utfordringer, der en må bearbeide ulike ideer, visjoner og verdier.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherIKO - Kirkelig pedagogisk senteren_US
dc.subjecttrosopplæringen_US
dc.subjectDen norske kirkeen_US
dc.titlePlanarbeid i trosopplæring som ressurs for menigheten?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpen Accessen_US
dc.source.pagenumber189-209en_US
dc.source.volume68en_US
dc.source.journalPrismeten_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doi10.5617/pri.5549
dc.identifier.cristin1503360
cristin.unitcode251,1,0,0
cristin.unitnameFakultet for teologi, diakoni og ledelsesfag
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel