• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 1 Artikler / Articles
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
  •   Home
  • VID vitenskapelige høgskole
  • 1 Artikler / Articles
  • Publikasjoner fra CRIStin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kirkelig undervisning – hva nå? : utfordringer med religionsmangfold og lav deltakelse

Birkedal, Erling; Leganger-Krogstad, Heid; Austnaberg, Hans
Peer reviewed, Journal article
Published version
Thumbnail
View/Open
Kirkelig+undervisning+Hva+n%C3%A5+m+EB+HLK+Prismet+3+2017.pdf (283.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2650667
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler / Articles [582]
  • Publikasjoner fra CRIStin [372]
Original version
Prismet. 2017, 68 (3), 259-274.   https://doi.org/10.5617/pri.5553
Abstract
Når dette skrives, er det snart 15 år siden trosopplæringsreformen ble vedtatt i Stortinget. Tiden er inne til å spørre om reformen har innfridd de mål og forventninger som var ved oppstarten, og hva som er veien videre. Vi vil i denne artikkelen reflektere over noen av utfordringene vi ser. For det første har vi i langt større grad fått et flerreligiøst/religionsmangfoldig samfunn. Barn og unge møter gjennom skolen, og særlig KRLE-undervisningen, religionsmangfoldet i direkte eller indirekte forstand. Kirken kan ikke forutsette at barna som kommer til trosopplæring, har et innenfrablikk på kristendom gjennom skolens undervisning eller hjemmefra. For det andre er omfanget av kristendomsundervisning for barn og unge blitt mindre, også for de som blir døpt. Trosopp-læringsreformen skulle gi opplæring til alle døpte. Tallenes tale er imidlertid tydelig: om lag en fjerdedel er med på trosopplæringstiltak før konfirmasjonstiden. Majoriteten av de døpte er ikke med i en systematisk opplæring fra småbarnsalderen. Trosopplæring skulle erstatte bortfall av rundt 300 timer kristendomsundervisning i skolen. Det har altså for de fleste ikke skjedd. På bakgrunn av utviklingen de siste ti-årene vil vi reflektere over konsekvensene av at barna lever i en flerreligiøs kontekst, og utfordringen med kirkelig undervisning for alle døpte. Vi spør hvordan kirken i enda større grad kan oppnå de gode mål og intensjoner som lå til grunn for trosopplæringsreformen.
Publisher
IKO - Kirkelig pedagogisk senter
Journal
Prismet
Copyright
Open Access

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit