Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Olga Vjatsheslavovna
dc.date.accessioned2019-10-16T12:36:08Z
dc.date.available2019-10-16T12:36:08Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2622580
dc.description.abstractProblemstillingen i denne oppgaven er: Hvordan kan kulturkompetent og kultursensitiv praksis bidra til å forbedre det vanskelige forholdet mellom barnevernstjenesten og etniske minoritetsfamilier? Metoden for denne oppgaven er litteraturstudie. Teori og forskning er brukt for presentere sentrale temaer når det gjelder etniske minoriteter, det norske barnevernet og kultursensitivt barnevernsarbeid. Drøftingen illustrerer at kulturkompetanse er en viktig fremgangsmåte på vei til et mer kultur sensitivt barnevern, men for mye fokus på kultur og kulturelle forskjeller kan overskygge den sosialfaglige kompetansen og føre til kulturalisering av sosiale problemer i arbeid med etniske minoritetsfamilier. Kompetansen om kultur kan forbedre det vanskelige forholdet mellom barnevernet og innvandrerfamilier om den integreres i den grunnleggende sosialfaglige kunnskapen. Et godt og profesjonelt barnevernsarbeid med etniske minoritetsfamilier skal i stor grad handle om sosionomens evne til å ta hensyn til kulturelle aspekter på likt nivå med strukturelle forhold i samfunnet, se «personen i situasjonen» og forstå situasjonen kontekstuelt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslo.nb_NO
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectminoritetsfamiliernb_NO
dc.subjectkulturkompetansenb_NO
dc.subjectkulturforståelsenb_NO
dc.subjectetnisitetnb_NO
dc.subjectminoriteternb_NO
dc.subjectetnosentrismenb_NO
dc.titleBarnevern og etniske minoriteter. Hvordan kan kulturkompetent og kultursensitiv praksis bidra til å forbedre det vanskelige forholdet mellom barnevernstjenesten og etniske minoritetsfamilier?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber32nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel