Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Lisbeth Lundberg
dc.date.accessioned2019-10-11T12:04:44Z
dc.date.available2019-10-11T12:04:44Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2621646
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som hensikt å studere begrepet «barnets beste». Oppgaven er en kritisk diskursanalyse av barnets beste i NOU 2012:5 og NOU 2016:16, med følgende todelt problemstilling: 1. Hvilke diskurser preger den faglige diskusjonen om hvordan prinsippet om «barnets beste» bør forstås ved omsorgsovertakelsesvurderinger i barnevernet? 2. På hvilken måte er diskursene med på å forme norsk barnevernspraksis? En oppsummering av funnene er at jeg avdekket en overordnet diskurs som er debatten om og diskursen om barnets beste. Innenfor denne debatten og diskursen kom fire underordnede diskurser til uttrykk: Individorientert diskurs, juridisk orientert diskurs, psykologisk orientert diskurs og kulturelt orientert diskurs. Analysen viste at begrepet «barnets beste» er et komplekst og innholdsrikt begrep, som er omgitt av maktkamper over hvem som skal definere innholdet. Særlig fant jeg en diskursiv kamp mellom det biologiske prinsipp og det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp. Den kritiske diskursanalysen illustrerer hvordan NOU-er potensielt kan ha påvirkning på politikken, og viser konkrete eksempler på hvordan NOU 2012:5 og NO 2016:16 har vært med på å endre den norske barnevernspolitikken.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Oslonb_NO
dc.subjectsosialt arbeidnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectbarnevernnb_NO
dc.subjectbarnevernspolitikknb_NO
dc.subjectdiskursanalysenb_NO
dc.titleBarnets beste: Et komplekst og vagt begrep En kritisk diskursanalyse av prinsippet om barnets beste i NOU 2012:5 og NOU 2016:16nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel