Barnets beste: Et komplekst og vagt begrep En kritisk diskursanalyse av prinsippet om barnets beste i NOU 2012:5 og NOU 2016:16
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2621646Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som hensikt å studere begrepet «barnets beste». Oppgaven er en kritisk diskursanalyse av barnets beste i NOU 2012:5 og NOU 2016:16, med følgende todelt problemstilling:
1. Hvilke diskurser preger den faglige diskusjonen om hvordan prinsippet om «barnets beste» bør forstås ved omsorgsovertakelsesvurderinger i barnevernet? 2. På hvilken måte er diskursene med på å forme norsk barnevernspraksis?
En oppsummering av funnene er at jeg avdekket en overordnet diskurs som er debatten om og diskursen om barnets beste. Innenfor denne debatten og diskursen kom fire underordnede diskurser til uttrykk: Individorientert diskurs, juridisk orientert diskurs, psykologisk orientert diskurs og kulturelt orientert diskurs. Analysen viste at begrepet «barnets beste» er et komplekst og innholdsrikt begrep, som er omgitt av maktkamper over hvem som skal definere innholdet. Særlig fant jeg en diskursiv kamp mellom det biologiske prinsipp og det utviklingsstøttende tilknytningsprinsipp. Den kritiske diskursanalysen illustrerer hvordan NOU-er potensielt kan ha påvirkning på politikken, og viser konkrete eksempler på hvordan NOU 2012:5 og NO 2016:16 har vært med på å endre den norske barnevernspolitikken.