Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEskeland, Lilly Primstad
dc.date.accessioned2019-09-12T08:37:51Z
dc.date.available2019-09-12T08:37:51Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2616503
dc.description.abstractPersoner med alvorlig utviklingshemming har vansker med å være aktive og deltakende i hverdagslige situasjoner på grunn av begrensninger knyttet til kognisjon, sansing og bevegelighet. Studiens tema er aktivitet og deltakelse for personer med alvorlig utviklingshemming. Studiens problemstilling er; Hvilke erfaringer har tjenesteyterne med tilrettelegging av aktivitet og deltakelse for voksne personer med alvorlig utviklingshemming i dag-/aktivitetstilbud? Forskningsspørsmålet det ønskes svar på i studien er hvilke betydningsfulle faktorer som påvirker tilrettelegging for aktivitet og deltakelse for personer med alvorlig utviklingshemming. I studien har det blitt benyttet kvalitativ metode og fenomenologisk forskningsdesign. For å samle inn data er det blitt gjennomført to fokusgruppeintervju med totalt 9 deltakere. Analysearbeidet er inspirert av konstant komparativ analysemetode, og analyseringen av datamaterialet endte i to hovedkategorier. Første hovedkategori var de små tingenes kommunikasjon. Den andre hovedkategorien var forutsetning for aktivitet og deltakelse. Resultatene viste at følgende faktorer ble definert som betydningsfulle i forhold til tilrettelegging for aktivitet og deltakelse for personer med alvorlig utviklingshemming: 1. At tjenesteyterne kjenner, og forstår brukernes særegne kommunikasjon. 2. Kjennskap over tid. 3. Å være engasjert og inkludert i ulike meningsfulle gjøremål, aktiviteter og i sosiale settinger i løpet av dagen. Studien viste at det som fremmer medborgerskap for personer med alvorlig utviklingshemming handler om å møte brukerne med respekt og anerkjennelse av deres unike kommunikasjonsform. Studien viser at personer med alvorlig utviklingshemming er kompetente borgere med kommunikasjonskompetanse. Det er først når kommunikasjonen til personer med alvorlig utviklingshemming blir tatt på alvor, og tjenesteyterne er sensitive og oppmerksomme på det som blir formidlet, at de er anerkjent og respektert som medborgere. Studien viser at vilkår for medborgerskap for personer med alvorlig utviklingshemming handler om deltakelse, verdier og tilhørighet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherVID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Sandnesnb_NO
dc.subjectmedborgerskapnb_NO
dc.subjectsamhandlingnb_NO
dc.subjectaktiv støttenb_NO
dc.subjectpersonsentrert tilnærmingnb_NO
dc.subjectalvorlig utviklingshemmingnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectaktivitetnb_NO
dc.subjectdeltakelsenb_NO
dc.titleMedborgerskapspraksiser og alvorlig utviklingshemming. Aktivitet, deltakelse og sansende kommunikasjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel