dc.contributor.author | Hope, Torstein | |
dc.contributor.author | Braga, Liliana Raquel Martins | |
dc.date.accessioned | 2019-09-10T09:33:30Z | |
dc.date.available | 2019-09-10T09:33:30Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2614448 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn : Flere sentrale styringsdokumenter har satt praksisstudier på agendaen, med målet om å øke kvaliteten og samarbeidet mellom de forskjellige aktørene som er sentrale i praksisstudiene.
Problemstilling : Vi ønsker i denne studien å se nærmere på : Hvilke faktorer kan fremme/hemme kvaliteten på praksisveiledningen av vernepleierstudenter?
Metode : Gjennom kvalitativ metode har vi intervjuet åtte praksisveiledere. Informasjonen fra intervjuene ble analysert ved hjelp av Tjora sin stegvis.deduktiv induktiv (SDI) metode.
Resultat : Datamaterialet som ble innhentet er fordelt i 4 ulike grupperinger (forbedring, rammer, tilrettelegging og gevinster).
Drøfting : Vi valgte å utvikle en 4-akset "matrise" (en prosess for å kvalitetssikre praksisveiledning) for å illustrere resultatene i metaperspektiv.
Konklusjon : Utfra datamaterialet tenker vi at praksisveiledning har behov for forankring i ledelsen og at kommunen må satse på en økt kunnskapsheving gjennom en formell veilederutdanning. Høgskolen må derimot tilby dette utdanningstilbudet, og satse på et videre samarbeid med kommunene. | nb_NO |
dc.publisher | VID vitenskapelige høgskole. Diakonhjemmet Sandnes | nb_NO |
dc.subject | vernepleie | nb_NO |
dc.subject | praksisveiledning | nb_NO |
dc.subject | studenter | nb_NO |
dc.subject | utdanning | nb_NO |
dc.subject | vernepleiere | nb_NO |
dc.subject | kvalitetsforbedring | nb_NO |
dc.subject | veiledningsferdigheter | nb_NO |
dc.subject | stegvis-deduktiv induktiv (SDI) analyse | nb_NO |
dc.title | Kvalitet veiledning i praksis. Hvilke faktorer kan fremme/hemme kvalitet praksisveiledningen av vernepleierstudenter? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 21 | nb_NO |