Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMæland, Torunn Flesjå
dc.date.accessioned2018-10-26T13:57:47Z
dc.date.available2018-10-26T13:57:47Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569833
dc.descriptionMaster's thesis MIKA, VID Specialized University, Stavanger, May 2018nb_NO
dc.description.abstractBarnehagen er en viktig oppvekst-arena for barn i dagens samfunn og det økte mangfoldet som finnes i samfunnet i Norge i dag, gjenspeiles også i barnehagen. Barnehagelæreren som profesjonsutøver skal i sin yrkesutøvelse møte dette mangfoldet etter de krav som til enhver tid stilles til barnehagens virksomhet. Denne studien retter blikket «innover» i barnehagen med fokus på barnehagelærerens opplevelse av å møte mangfoldet i sin profesjonsutøvelse, og hvordan en nødvendig kompetanse tilknyttet dette arbeidet utvikles. Studiens problemstilling er: Hva forteller barnehagelærere om sitt møte med mangfoldet i barnehagen, og hva forteller deres erfaringer og refleksjoner over disse møtene om utviklingen av mangfoldskompetanse i barnehagen? Studien er utført i en kvalitativ forskningstradisjon og er basert på intervjuer med sju barnehagelærere som til daglig er aktive i praksisfeltet. Formålet er å belyse prosjektets problemstilling og forskningsspørsmål gjennom barnehagelærernes beskrivelser av egen praksis. Studien er gjort med en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming for å få frem fenomener knyttet til temaet mangfold og for å analysere og fortolke dem opp mot teori. De teoretiske perspektivene som danner utgangspunktet for studien er knyttet til profesjon, profesjonskompetanse, mangfold og mangfoldskompetanse. Mangfoldsbegrepet beskrives av barnehagelærerne i denne studien å inkludere mange typer forskjellighet og deres arbeid med mangfold fremkommer å være ressursorientert og verdibasert i møte med det enkelte individ. Det kommer likevel frem at det oppstår noen utfordringer når en slik vid mangfoldsforståelse skal realiseres i praksis. Funn viser at et faglig skjønn basert på teoretiske og etiske vurderinger med barnets beste for øyet i den aktuelle kontekst, er avgjørende for å kunne møte mangfoldet på en profesjonell måte. Barnehagelærerens individuelle vurderinger og refleksjoner rundt mangfoldsrelaterte tema er av stor betydning for utviklingen av en bevissthet rundt barnehagens kollektive arbeid med mangfold. Flere funn viser at praksis på flere måter har fanget opp viktige tematikker, men som ikke er ordsatt på en systematisk måte. Studien viser at utvikling av en mangfoldsbevisst praksis har sammenheng med utvikling av barnehagen som lærende organisasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectkindergartennb_NO
dc.subjectteachersnb_NO
dc.subjectførskolelærerenb_NO
dc.subjectmultiplicitynb_NO
dc.subjectmangfoldnb_NO
dc.titleFra skepsis til åpenhet - og på vei mot en ny profesjonell forståelse av mangfold i barnehagen : barnehagelæreres erfaringer og refleksjoner om egen kompetanse i møte med mangfold i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber87 s.nb_NO
dc.description.localcodeMv 17 Scnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel