Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRue, Anne Gro
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-10-26T13:41:11Z
dc.date.available2018-10-26T13:41:11Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2569829
dc.descriptionMaster's thesis MIKA, VID Specialized University, Stavanger, May 2018nb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan ungdommer med somalisk bakgrunn forholder seg til to kulturer i sin hverdag. Gjennom kvalitative intervjuer av norsksomaliske ungdommer i Stavangerregionen, får jeg kjennskap til hva de mener påvirker deres integrering. Et utgangspunkt for denne studien har vært en del negativt fokus i media rettet mot denne immigrantgruppen. Som lærer i videregående skole har jeg hatt mange elever med somalisk bakgrunn i årenes løp, og jeg kjenner ikke igjen det negative bildet som blir tegnet av somaliere. Forenklede kategoriseringer av mennesker kan lett føre til en uheldig stigmatisering, noe som jeg har drøftet ulike aspekter ved i denne studien. For å finne ut mer om hvordan disse ungdommene mestrer ulike kulturimpulser i sin integrering, brukte jeg problemstillingen «Hvordan møter somalisk ungdom det norske samfunnet, og hvilke faktorer påvirker deres integrasjon?». Interkulturell kompetanse, grad av integrering og inkludering er relevante aspekter i denne undersøkelsen, samt medborgerskap som handler om å være likeverdige samfunnsborgere som bidrar til fellesskapet. Jeg har intervjuet 8 ungdommer med somalisk bakgrunn som alle går på studiespesialiserende retning i videregående skole. Gjennom en kvalitativ tilnærming er ikke analysen representativ, men gjennom samtaler ønsker jeg å forstå hvordan de 8 ungdommene takler ulike impulser de møter på tvers av kulturer. Det kommer fram at de har planer om videre utdannelse etter vgs. De fleste ser for seg en framtid som inkluderer jobb, familieliv og samvær med «norske» og «somaliske» venner. Det kommer fram i samtalene at det er vanskelig å kjenne seg igjen i negative kategoriseringer av norsksomaliere i media, og flere mener det er bedre forhold for integrering i Stavangerregionen enn i Oslo blant annet på grunn av bosettingsmønsteret. Et aspekt som blir nevnt er at ungdommene får flere somaliske venner i vgs. enn det de har hatt tidligere. De sier at det ofte er enklere i visse sammenhenger som har med religionen islam å gjøre, for da møter de en bedre forståelse for hvorfor de følger religiøse regler. Påvirkning av ulike kulturer kan bidra til at de somaliske immigrantungdommene utvikler en ny kultur som har elementer fra både hjemkulturen og vertskulturen, der blant annet islam er viktig. Flere etterlyser en åpnere samfunnsarena der nyanseforskjellene kommer fram og forenklede kategoriseringer uteblir, og at dette kan skje gjennom kommunikasjon der man møter hverandre med likeverdig respekt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectSomalianb_NO
dc.subjectNorwaynb_NO
dc.subjectyouthnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectintegrationnb_NO
dc.subjectintegreringnb_NO
dc.titleSomaliske ungdommers møte med det norske samfunnet : en studie av faktorer som påvirker integreringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber80 s.nb_NO
dc.description.localcodeMV 17 Scnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel